Basın Bültenleri
-
Mehmet Güleryüz - Oradan Oraya
28 Kasım 2007
Mehmet Güleryüz - Oradan OrayaYapı Kredi Kâzım Taşkent Sanat Galerisi, 28 Kasım 2007 - 14 Ocak 2008 arasında Mehmet Güleryüz’ün “Oradan Oraya” adlı heykel sergisine evsahipliği yapıyor. Yurtiçinde ve yurtdışında resim ve desenlerinin yanı sıra heykel çalışmalarıyla da yıllardır ses getiren usta ressam Mehmet Güleryüz “Yarış Arabası”nın da aralarında bulunduğu yeni eserleriyle dikkat çekiyor.Serginin kataloğunda, sanat tarihçisi Levent Çalıkoğlu’nun ve edebiyatçı Murathan Mungan’ın kaleme aldığı yazılar sanatçının dünyasına ve bu sergiye pencereler açıyor. Ayrıca lobide Güleryüz’ün heykel ve enstalasyon çalışmalarının geçmişten bugüne serüveni anlatılıyor.“Doğa-kültür ve insan-hayvan bedeni arasındaki gerilimli ilişki, Güleryüz’ün resim ve heykel çalışmalarının ana izleklerinden biri oldu hep. Mücadele, çaresizlik, korku, iktidar hırsı, varoluşu kabul etme, üstünlük kurma hayalleri, kibir... gibi haller ne kadar insanoğlunun doğa karşısındaki konumuna işaret ediyorsa, üstünlüğünün sembolü olabilecek bedeni de doğa karşısındaki yenilgisinin ana malzemesi konumunda. Güleryüz, insan bedenini eğip bükerek, biçimsel karakterini deformasyona uğratarak ve yeri geldiğinde derisinden sıyırarak onun kırılganlığına ve çürüyüp sonlanabilirliğine ilişkin katı bir gerçeklik kurar.” Levent Çalıkoğlu, “Resim Yüzeyini Terk Eden Üçboyutlu İmgeler”, “Mehmet Güleryüz - Oradan Oraya” sergi kataloğu, YKY, 2007.“[…] atölyenin ortasında “Yarış Arabası”nın resmi ile heykeli arasında duruyorum. İki boyutlu resim ile üç boyutlu heykelin aynı mekândaki varlıkları benim için bir sorunsalı cisimleştiriyor. İlginç, farklı bir deneyim bu. Aralarında yalnızca iki ayrı sanatsal disiplin dalının dilleri değil, yıllar da duruyor.” Murathan Mungan, “Resim ile Heykel Arasında Birkaç Adım”, “Mehmet Güleryüz - Oradan Oraya” sergi kataloğu”, YKY, 2007.Mehmet Güleryüz - Oradan Oraya Yapı Kredi Kâzım Taşkent Sanat Galerisi 28 Kasım 2007 - 14 Ocak 2008https://kitap.ykykultur.com.tr/basin-odasi/basin-bultenleri/mehmet-guleryuz-oradan-oraya -
Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı - Neolitik Dönem
26 Eylül 2007
Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı - Neolitik DönemAlmanya'da Karlsruhe, Badisches Landesmuseum'da, 19 Ocak 2007’de, Türkiye ve Almanya Cumhurbaşkanlarının himayesinde ziyarete açılan "İnsanlığın En Eski Anıtları, 12.000 Yıl Önce Anadolu" sergisinin İstanbul'da tekrarlanması görevini, Yapı Kredi Vedat Nedim Tör Müzesi üstlendi.Yapı Kredi Vedat Nedim Tör Müzesi, daha önce Troya, Hititler, Urartu ve Çatalhöyük sergileriyle, M.Ö. 9.000-7.000 yıllarının yaşamıyla tanıştırmıştı bizi. “Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı” Neolitik Dönem sergisi ise ziyaretçilerini daha eski zamanlara götürüyor: 12.000 yıl önce yerleşik yaşama geçiş, tarımsal yaşamın başlangıcı, mimaride devrim, inanç sistemi, günlük yaşamı yönlendiren soyut-somut kavramlar...Yer ve mekân farklılıklarına karşın, serginin İstanbul'da en doğru şekliyle açılabilmesi için Prof. Dr. Mehmet Özdoğan'ın danışmanlığından ve Almanya’daki serginin koordinatörü Clemens Lighter’in görüş ve önerilerinden yararlanıldı, bu doğrultuda çalışmalar yapıldı. “Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı” Neolitik Dönem sergisi, neolitik dönemin başlangıcını ve erken dönemlerini içeriyor; bu da Şanlıurfa ve Diyarbakır Arkeoloji Müzeleri’ndeki buluntuları kapsıyor: Çayönü, Halan Çemi, Körtiktepe, Cafer Höyük, Nevali Çori, Göbeklitepe, Gürcütepe, Mezraa Teleilat ve Akarçaytepe kazılarından gelen buluntuların yer aldığı sergi, bu kazıların işaret ettiği yerleşim bölgelerini tanıtıyor. Sergide, Neolitiğin erken dönemleri, yaşamlarını arkeoloji bilimine ve yıllarca süren arkeolojik kazılardan elde edilen bilgilere adamış uzmanlarca hazırlanan yazı ve görsellerle anlatılıyor. Almanya’da Karlsruhe, Landesmuseum'da açılan sergi için özel olarak yapılan ve sergilenmek üzere Şanlıurfa Müzesi’ne armağan edilen neolitik dönem şehir maketleri de İstanbullu arkeoloji, tarih ve sanatseverlerin ziyaretine sunulmak üzere bu sergi için İstanbul’a getirildi.T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü’nü ve Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık A.Ş.’nin işbirliğiyle açılan “Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı” sergisi, Karlsruhe, Landesmuseum'da açılan serginin Güneydoğu Anadolu bölümünü kapsıyor. Prof. Dr. Mehmet Özdoğan’ın danışmanlığında hazırlanan sergiye, Prof. Dr. Harald Hauptmann, Prof. Dr. Ufuk Esin, Prof. Dr. Vecihi Özkaya, Prof. Dr. Nur Balkan Atlı, Prof. Dr. Klaus Schmidt, Doç. Dr. Mihriban Özbaşaran, Çiğdem Köksal Schmidt, Doç. Dr. Aslı Erim Özdoğan ve Prof. Michael Rosenberg ve Prof. Olivier Aurenche de destek verdi.“Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı” Neolitik Dönem Vedat Nedim Tör Müzesi 26 Eylül – 9 Aralık 2007https://kitap.ykykultur.com.tr/basin-odasi/basin-bultenleri/uygarligin-anadoludan-avrupaya-yolculugunun-baslangici-neolitik-donem -
Friglerin Gizemli Uygarlığı
25 Aralık 2007
Friglerin Gizemli UygarlığıDünyanın İlk Frig Sergisi Vedat Nedim Tör Müzesi’nde!Yapı Kredi Vedat Nedim Tör Müzesi, Anadolu’da köklü bir kültür yaratarak kendilerinden sonra gelen Yunan ve Roma uygarlıklarını etkileyen Frigler’i konu edinen kapsamlı bir sergiye ev sahipliği yapıyor. 25 Aralık 2007- 13 Nisan 2008 tarihleri arasında ziyaret edilebilecek “Frigya” adlı serginin en önemli özelliği dünyanın ilk Frig sergisi olması.Kazılar sonucu ortaya çıkarılan Frig eserleri, başta Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi olmak üzere Eskişehir, Kütahya, Burdur, Afyon müzelerinde ve geçtiğimiz yıllarda açılan Gordion Müzesi’nde bulunuyor. Vedat Nedim Tör Müzesi’ndeki “Frigler” sergisi, işte tüm bu müzelerdeki birbirinden göz alıcı 275 Frig eserini bir araya getiriyor. Böylece sergi ziyaretçileri görkemli Frig dünyasında bir gezinti yapma fırsatı bulacak… Sergi boyunca arkeolog Nihat Tekdemir rehberliğinde öğrencilere ve yetişkinlere yönelik sergi turları düzenlenecek. Ayrıca tiyatro sanatçıları, “Midas’ın Eşek Kulakları” ve “Midas’ın altın hırsı” mitolojik öykülerinden okumalar yapacak. Serginin konseptine uygun olarak seyircilere Eskişehir Anadolu Üniversitesi tarafından derlenen Frig esinli pan flüt ağırlıklı müzikler de dinletilecek. Mitolojide FriglerFrigler, Orta Anadolu’da (Ankara / Polatlı) Hititlerden sonra kurulup kısa sürede yayılıp güçlenen, ilginç bir uygarlık. Gerek sanat eserleri gerekse dini inanışlarında kendilerinden önceki uygarlıkların izini taşıyan Frigler, sonraki uygarlıklara esin kaynağı oldular. Büyük İskender, ünlü Gordion Düğümünü bir kılıç darbesiyle çözerek dünyanın fetih biletini sanki Frigler’den almış ve fetihlerine hızla devam etmişti. Daha sonraki dönemlerde ise Romalılar, krallıklarını tehdit eden askeri deha Kartacalı Hannibal’a karşı yapılan savaşı kazanabilmek için Sivrihisarda bulunan gökten inen tanrıça idolünü Roma’ya götürmüşler ve ana tanrıçadan yardım dilemişler ve tarihteki en büyük düşmanına karşı Roma tanrıça sayesinde büyük bir zafer kazanıyor.Yunan mitolojisine “Eşek Kulaklı Midas” olarak konu olan Frig Kralı Midas’ın efsanede her tuttuğunu altın yapması kuşkusuz Frig zenginliğinin bir göstergesi. Günümüzde de yapılan bir iyilik karşısında söylenen “Tuttuğun altın olsun” deyimi bu efsaneden türemiştir. Tanrı Dionysos kendisine iyilik yapan Kral Midas’ı bu sözle ödüllendirmiş, Midas’ın öyküsü kulaktan kulağa yayılarak bugüne kadar gelmiştir. Midas’ın efsaneleri bununla sınırlı değildir. Apollon ve Marsyas arasındaki dünyanın ilk müzik yarışmasında Midas jüri olarak görev almıştır. Ancak yarışma hem Midas’a hem de Marsyas’a felaket getirmiştir. Tanrı Apollon, Marsyas’ın tarafını tutan Midas’ın kulaklarını eşek kulağı yaparak cezalandırmış, Marsyas ise bir ağaca asılarak derisi yüzülmüştür.Ezber bozacak bir sergiEfsanelerin ötesinde Frig halkı pek çok ilke imza atmıştır. Örneğin mozaiği keşfedip mimaride ilk kez kullanan Friglerdir. Sakarya Nehrinin çakıl taşlarını kullananarak yaptıkları mozaikler Yunan ve Roma’nın göz kamaştırıcı eserlerine esin kaynağı olmuştur. Altın sim işlemeciliği, fybula (çengelli iğne); flüt ve yığma mezar dediğimiz “tümülüsler” de ilk kez Friglerce kullanılmıştır. Bugüne kadar Midas’ın mezarı olarak bildiğimiz Polatlı’daki Frigya tümülüsünün içindeki mezarın Midas’a değil, onun ailesinden bir soyluya ait olduğu bu sergide gündeme getiriliyor.Bugünün Frigya’sıFrig eserlerini, barındıran Eskişehir, Afyonkarahisar ve Kütahya arasındaki üçgen, dünyanın en önemli açıkhava müzelerinden biridir. Frig Vadisi; görkemli kaya anıtları, mezar odaları, tapınakları ile geçmişe tanıklık etmekte, Midas’ın özgür ve bohem halkının kaya anıtlarına yansıyan ruhunu hissettirmektedir. Yıllardır sürdürülen arkeolojik kazı çalışmaları sonucu ortaya çıkarılan Frig eserleri Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesine getirildi, belki de dünyanın en güzel en önemli ve grift ahşap tasarımı olan Frig masası ve mobilyaları bugünün endüstri ve sanat tasarımcıları tarafından mutlaka görülmesi gerekli eserler.En önemli Frig Yerleşim alanları olan Eskişehir, Afyonkarahisar, Kütahya, Burdur ve Kütahya’da müzeler açılmasıyla birlikte bölgede yapılan kazılardan çıkarılan eserler bu müzelerde toplandı. Geçtiğimiz yıllarda Gordion’da Midas tümülüsü kazılarından çıkan ve tam karşısında inşa edilen Gordion Müzesi uzmanlaşarak yalnızca Frig eserlerini sergiliyor.T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğünün işbirliği ve himayesinde açılan “Frigya” sergisinin bilimsel danışmanlığını Eskişehir Anadolu Üniversitesi Arkeoloji Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Taciser Sivas yapıyor. Şennur Şentürk’ün koordinatörlüğünde hazırlanan, özgün tasarımı Sadık Karamustafa tarafından yapılan sergiye kapsamlı bir sergi kitabı da eşlik ediyor. Projeye ve hazırlanan kitaba, North Carolina Üniversitesi Öğretim Üyesi ve Gordion Ören Yeri Kazı Başkanı Prof. Dr. Kenneth Sams, Lynn E. Roller, Oscar White Muscarella, Geoffrey Summers ve Dietrich Berndt Clod Brigs bilimsel yazılarıyla destek verdiler.Firiglerin Gizemli Uygarlığı25 Aralık 2007- 13 Nisan 2008Yapı Kredi Kültür Merkezihttps://kitap.ykykultur.com.tr/basin-odasi/basin-bultenleri/friglerin-gizemli-uygarligi
YAPI KREDİ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK © 2024 YAPI KREDİ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK.