- COGİTO
- KİTAP-LIK
-
SANAT DÜNYAMIZ
- Sayı 203 Kentin Doğası: Birlikte Yaşamak
- Sayı 202 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 201 Gözlerimizi Kaçırmadan
- Sayı 200 Popüler Olan Üzerine
- Sayı 199 Atlaslar, Melekler, Hafızalar
- Sayı 198 Sanat Dünyamız ELLİ YAŞINDA
- Sayı 197 Ev: Neresi?
- Sayı 196 Bir 100 Yıl Listesi Denemesi
- Sayı 195 İnisiyatif Almak
- Sayı 194 Güneşli Günlerden
- Sayı 193 Saat Kaç?
- Sayı 192 Kesişimsellik ve Sanat
- Sayı 191 Direnişin Zihni
- Sayı 190 Bir Arada Olmak
- Sayı 189 Bienaller Mevsimi
- Sayı 188 Bir Varmış Bir Yokmuş
- Sayı 187 Müzeler / Hafızalar
- Sayı 186 Kültürün Tarihi
- Sayı 185 Mesafenin Politikası
- Sayı 184 Şehirlerin Katmanları
- Sayı 183 Anıtlar Düşerken
- Sayı 182 Sanata ve Sanatın Bağlarına Dair Her Şey
- Sayı 181 Sanatın Hayatta Kalma Yolları
- Sayı 180 Bugüne Bakma Sanatı
- Sayı 179 Teneffüs
- Sayı 178 Özen ve İhtimam
- Sayı 177 Geleceğe Eskizler
- Sayı 176 Bağlar ve sesler üzerine
- Sayı 175 Baharın Gelişiyle
- Sayı 174 Performansın Dönüşümü
- Sayı 173 “Sanat Dünyamız”, tarihin ve bugünün etkileşimlerinin izinde
- Sayı 172 Antroposenle Birlikte
- Sayı 171 Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri
- Sayı 170 Merakımızı Sürdürmek Üzerine
- Sayı 169 Zihnimizi Açan, Merakımızı Besleyen Sanat
- Sayı 168 Sanat Dünyamiz 45. Yayın Yılına Girdi
- Sayı 167 Günsel Renda: Türkiye Sanatı Tarihinde Zarif, Çalışkan, Üretken Bir Bilim Kadını ve Samimi Bir Hoca
- Sayı 166 Her Güne Bir Soru
- Sayı 165 Sanatta duygu, düşünce...
- Sayı 164 Sanat, Kütüphane, Bilim
- Sayı 163 Hissiyat
- Sayı 162 Sanata Bakışlar
- Sayı 161 2017 İzlenimleri
- Sayı 160 Meydana, İnsanlığa Açılan Kucak
- Sayı 159 Dünyalar İçin Dünyalar Açan Sanat ve Kültür
- Sayı 158 İlham Vermek, İlham Almak...
- Sayı 157 Sanatın Meselesi: Her Şey
- Sayı 156 İlk Sergiler - Bir Seçki
- Sayı 155 Kavramlar ve kategoriler derken...
- Sayı 154 Uçsuz bucaksız ilgi alanı
- Sayı 153 Kaybolan, kaybettirilen kavramların peşinde
- Sayı 152 Öteki kim, sahici ki?
- Sayı 151 Ortak ve Kalıcı Olan Değerler
- Sayı 150 Bienallerin Ardından
- Sayı 149 14. İstanbul Bienali
- Sayı 148 Yoğun Bir Döneme Girerken
- Sayı 147 Sanat Eğitimi Yeniden
- Sayı 146 Sanatın Kaydını Tutmak
- Sayı 145 Sanatı Anlamak
- Sayı 144 Yeni Yıl Demeti
- Sayı 143 Dünya Savaşının Sanata Yansımaları
- Sayı 142 Sanat Hayatı Değiştirir
- Sayı 141 Sürrealizm'den Kalan İzler
- Sayı 140 Dünden Bugüne Sürrealizm
- Sayı 139 Kitapla Sanatın Ebedi İlişkisi
- Sayı 138 Yılbaşı Notları
- Sayı 137 Bianeller ve Büyük Sergiler Dosyası
- Sayı 136 Çoğul Anlatım
- Sayı 135 Fotoğraf Nerede Biter? 0.2
- Sayı 134 Mevsimlerle İstanbul
- Sayı 133 Anılarımızda
- Sayı 132 Yapacak Çok Şey Var
- Sayı 131 Postanarşizm ve Güncel Sanat
- Sayı 130 Güncel Durum
- Sayı 129 Sanat Dünyasında Yedi Gün’den Alıntı
- Sayı 128 Metin Okuma Disiplini
- Sayı 127 Çağdaş Sanat, Basılı Yayınla Buluşuyor
- Sayı 126 Yıl Sonu Notları
- Sayı 125 Kanıt: Eserlerin Kendileri
- Sayı 124 Eşiksel Geçişler
- Sayı 123 Bulanık Suları Arındırmaya Çalışıyoruz...
- Sayı 122 Bir iki üç...
- Sayı 121 Bütünsel Yapıt: Gesamtkunstwerk
- Sayı 120 Hikâyeler ve Beklentiler
- Sayı 119 Sanatın Işığında Ali Can Ertuğ
- Sayı 118 Bir Yıllık Bilanço
- Sayı 117 Sanat İçin Alan
- Sayı 116 Tate Modern / Arter - Sanat İçin Alan
- Sayı 115 Sanatta Güzel Beden
- Sayı 114 Kaynak ve Platform
- Sayı 113 Hayvanlar / Hayvansı Güçler Âlemi...
- Sayı 112 Dinamikler
- Sayı 111 Japonya'da Sanat
- Sayı 110 Text Art (Yazı Sanat)
- Sayı 109 Çökerken Yükseliş (1880-1920)
- Sayı 108 Avrupa'nın Bienali Manifesta
- Sayı 107 Bir Beden Dili: Giyim Kuşam
- Sayı 106 Kıpkırmızı!
- Sayı 105 Uzakdoğu'dan Çizgi Roman: MANGA
- Sayı 104 Kısa ve Acımasız mı? Video Art
- Sayı 103 İçerdeki Dünyalar: Koleksiyon
- Sayı 102 Yaşayan Opera Yaşasın Opera!
- Sayı 101 Kırılmanın Öncesinde: Cézanne
- Sayı 100 100. sayıda 32 yaşında
- Sayı 99 Sanatın Merkezi... Nerede?
- Sayı 98 "Bir Kitapta Resim Şart"
- Sayı 97 Ezoterizm ve Sanat
- Sayı 96 Katılımcı Sanat
- Sayı 95 Yapıt Okumaları
- Sayı 94 Belge(sel)den Kurmacaya
- Sayı 93 Kirpi Tilki'ye Karşı: Schönberg, Stravinski
- Sayı 92 Kuram Sanatın Peşini Bırakmaz!
- Sayı 91 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 90 Eureka!
- Sayı 89 Ulus Sanatla Kurulur mu? Cumhuriyet (1923-1933)
- Sayı 88 Türk Resmi İçin Bir Müze Denemesi
- Sayı 87 Le Corbusier’den Türkiye’ye
Bienallerin Ardından
İki ayda bir yayımlanan Sanat Dünyamız’ın Ocak-Şubat 2106 sayısında da yazarlar sanat ve kültür meselelerini araştırmaya devam ettiler...
-
Sayı:
150 -
Dönem:
Ocak-Şubat 2016
Yapı Kredi Yayınları’nın kültür ve sanat dergisi Sanat Dünyamız’ın 150. sayısı çıktı. İki ayda bir yayımlanan Sanat Dünyamız’ın Ocak-Şubat 2106 sayısında da yazarlar sanat ve kültür meselelerini araştırmaya devam ettiler:
Okan Üniversitesi’nde Yrd. Doç. Dr. Nusret Polat düşüncenin sanatta yansıması, bilgi ve gerçek ilişkisi gibi meseleleri, felsefe ve sanat tarihinin iç içe geçmiş akışını takip ederek ve günümüzden bir bakışla irdeledi.
Tufan Erbarıştıran sanatçı Hale Şakar Ürkmezgil’in Birlik adlı heykelini yorumladı; yapıtı arketip, dil, soyut vb kavramlar üzerinden değerlendirdi.
University of Westminster mezunu Raşit Mutlu (d. 1992) içinde yaşadığımız post-internet kültürün henüz netleşmemiş soysal medya, sanat ve üretim ilişkileri gibi meselelerini kavramsal zeminlerini de irdeleyerek ele aldı.
Tunç Tayanç, Sebastião Salgado’nun İzmir’de Folkart Gallery’de 1 Ekim-29 Kasım 2015 tarihleri arasında yer alan “İşçiler” sergisinin ardından sanatçı ve çalışmaları üzerine yazdı.
Goldsmiths College, University of London’daki Görsel Kültürler Bölümü çatısı altında film araştırmaları alanında sürdürdüğü doktora çalışmasını 2015 yılında tamamlayan Dr. Cihat Arınç, 11 Aralık’ta ARTER’de sergisi açılan Bosnalı sanatçı Sejla Kameric'in Kırmızısız Geçen 1395 Gün adlı filmini sanatçının diğer yapıtlarıyla da ilişkilendirerek “ototanatografi (kişinin kendi ölümünü anlattığı yazı)” kavramı etrafında analiz etti.
İstanbul Süryanileri üzerine hazırladığı tezle Hacettepe Üniversitesi Antropoloji Bölümü'nden doktora derecesini alan ve halen Paris EHESS'te konuyla ilgili ikinci bir doktora tezini hazırlayan Su Erol ile Ortadoğu Teknik Üniversitesi Medya ve Kültürel Çalışmalar Programında yüksek lisans derecesini tamamlayan yazar/editör/çevirmen Gürçim Yılmaz Barselona Etnoloji Müzesi örneği üzerinden müzecilikte yeni yaklaşımları ele aldılar.
2011 yılında Marcel Duchamp ödülü’nü kazanan sanatçı Mircea Cantor (d. 1977, Romanya) ile sanatçı Huo Rf email aracılığıyla bir söyleşi yaptı.
Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yönetimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ferhat Özgür’ün 5 Aralık’ta University of Michigan Museum of Art'ta (UMMA) açılan “Metamorphosis Chat” sergisi vesilesiyle Nazlı Pektaş sanatçının çalışmasını değerlendirdi.
Yazar/şair/çevirmen Süreyyya Evren 14. İstanbul Bienali’ni çeşitli açılardan ele aldı; içerdiği, gözardı ettiği, tartışılan meseleleri irdeledi.
Sanat Dünyamız’da Necmi sönmez küratörlüğünde süregelen “fragMENtaTION” dizisinin bu sayıdaki konuğu sanatçı Siah Armajani oldu. Sanatçı “Tomb Series” (Mezar Serisi) başlıklı çalışmasıyla derginin 14 sayfasını bir yapıta çevirdi.EDİTÖRDEN
- Pek Çok Bileşenle Belirlenen Değer: Sanat - Mine Haydaroğlu
2016’NIN İLK SAYISINDA SANATLA İLGİLİ MESELELERİ İRDELEMEYE DEVAM EDİYORUZ. SANAT ÜRETİMİ SANATÇI, TOPLUM, GEÇMİŞ, ŞİMDİ, GELENEK VE YENİLİK GİBİ SON DERECE GENİŞ KAVRAMLARIN YELPAZESİ ALTINDA AMA DİKKATLE BAKILDIĞINDA ANLAMI VE DEĞERİ KENDİ ÇİZDİĞİ ÇERÇEVELER İÇİNDE BELİREN BİR FAALİYET.
HER ESERİN, HER SERGİNİN VE TABİİ Kİ HER YAZININ İDDİASI REFERANSINI ALDIĞI VEYA REFERANS YARATTIĞI ÖLÇÜDE ETKİLEYİCİ. ZATEN BU NEDENLE SANAT ESERLERİNİN VE ÜRETİMİNİN ESAS GÜCÜ, YAPILDIĞI ZAMANDAN ZİYADE YILLAR, HATTA ONYILLAR SONRA ANLAŞILABİLİYOR. BİR ESERİN, ÇALIŞMANIN DEĞERİNİ PEK ÇOK KRİTER, PEK ÇOK BİLEŞEN BELİRLİYOR. ZATEN TAM DA BU NEDENLE SANAT, İNSANIN ANLAM ARAYIŞINDAKİ EN HEYECAN VERİCİ FIRSATLARDAN BİRİ.
HER SAYIMIZDA OKURLARA BU BAĞLAMDA KAYNAK SUNMAYA DEVAM ETMEYE ÖZEN GÖSTERİYORUZ. 150. SAYIMIZDAKİ YAZILARDA DA RAŞİT MUTLU İNTERNET SONRASI SANAT, SÜREYYYA EVREN BİENAL(LER)DEN KALAN İZLER, NUSRET POLAT FELSEFE-SANAT İLİŞKİSİ ÜZERİNE VE TUNÇ TAYANÇ, NAZLI PEKTAŞ, SU EROL-GüRÇİM YILMAZ, TUFAN ERBARIŞTIRAN, CİHAT ARINÇ, MERVE ÜNSAL, HUO RF DA TAKİBİNDE OLDUKLARI ÇEŞİTLİ SANATÇILARIN, SERGİLERİN, MÜZECİLERİN ÇALIŞMALARI ÜZERİNE GÖRÜŞLER SUNUYORLAR. SÜREGELEN FRAGMENTATION DİZİMİZDE SİAH ARMAJANİ’NİN MEZARLAR ÜZERİNE BİR ÇALIŞMASI YER ALIYOR. SANATÇIYI ETKİLEMİŞ BENJAMIN, ADORNO, HAFIZ-I ŞİRAZİ VD ÖNEMLİ İSİMLER HAKKINDA HAYALİ MEZARLARDAN OLUŞAN SERİ, 135. SAYIMIZDA YER ALAN BİR DİĞER İRANLI SANATÇI BARBAD GOLSHIRI’NİN DA YİNE MEZARLAR ÜZERİNE YAPTIĞI ÇALIŞMASIYLA İLGİNÇ BİR BULUŞMA SAĞLADI.
YİTİRDİKLERİMİZİ DÜŞÜNÜRKEN; 2015 SONBAHARINDA DEĞERLİ SANATÇI CENGİZ ÇEKİL’İ DE KAYBETTİK. ÇOK ÜZGÜNÜZ, SEVGİYLE SAYGIYLA ANIYORUZ.
Hale Ş. Ürkmezgil’in “Birlik” Adlı Heykeli Üzerine Felsefi Bir Bakış Açısı - Tufan Erbarıştıran
FragMENtaTION 22 - Siah Armajani
- Sanat, İnternet, Post-İnternet - Raşit Mutlu
Önceleri İnternetin, gerçekliğine çok da inanılmayan karakterlerin buluştuğu sanal bir alan olduğu düşünülürdü. Bugünün dünyasında ise durum pek de böyle değil. Çevrimiçi ve çevrimdışı ayrımı yapmadan hayatının büyük bir bölümünü İnternet ortamında geçiren, gerçek dünya ve sanal dünya kimliği yerine yalnızca tek bir kimliğe sahip “dijital yerliler” aynı zamanda bu ortamda alışveriş yapan, iletişim kuran, âşık olan, öğrenen ve eğlenen bir nesli de temsil ediyor. Artık İnternet ne ayrı bir kültür ne de ayrı bir yaşam. İnternetin sanal mı yoksa gerçek mi olduğu tartışması ise her geçen gün daha anlamsız bir hal alırken, İnternetin parçaları olan gelenekler, deyimler, imgeler ve mem’ler1 günlük hayatın ve kültürün ta kendisi olmaya devam ediyor.
Elbette İnternetin içinde bulunduğu güncel durumu anlamak yeni düşünce biçimlerinin gerekliliğini de beraberinde getirdi. Bu anlamda, 2000’li yıllarda ortaya çıkan post-İnternet çağdaş kültürün incelenmesi ve anlaşılmasına yönelik yeni araçlar ortaya koymuş, her geçen gün genişleyen bir alanda etkinliğini artırmaya, sanatçıları ve pratiklerini etkilemeye devam etmiştir. Teknik temellerini posta sanatı ve net.art gibi ağların manipülasyonu üzerine dayalı hareketlerden alırken, düşünsel temellerini kavramsal sanatın fikir, dematerialization ve talimat merkezli yapısından alan post-İnternet elbette kendinden önceki birikimden bağımsız bir şekilde ortaya çıkmamıştır. Yeni medya, siber performans ve dijital sanat ile birçok noktada birleşse de, post-İnternet, “özellikle sanat bağlamında, tüm çağdaş sanatın İnternet aracılığı ile dijitalleşmesi ya da merkezsizleşmesi olarak anlaşılamaz ... bu yönüyle de bir kategori ya da akım değil durum olarak görülmelidir.”
Devamı bu sayıda...
- Kırmızısız Geçen 1395 Gün: Katliamdan Sağ Kurtulanın Tanıklığı olarak Ototanatografik Film - Cihat Arınç
Šejla Kameri´c’in Kırmızısız Geçen 1395 Gün (2011) adlı filmi, Bosna Savaşı’ndan sağ kurtulan yönetmenin 2 Mayıs 1992’de başlayıp 26 Şubat 1996’da sona eren Saraybosna kuşatması altında “ölümle burun buruna yaşadığı” 1395 günlük dönemin zorluklarla dolu tecrübesini görselleştiren sıradışı bir otobiyografik film. Arnavut sanatçı Anri Sala ile birlikte Amerikalı bestekâr ve orkestra şefi Ari Benjamin Meyers’in de katkılarıyla tek bir film yapma hedefiyle başlayan proje, sonradan Kameri´c ve Sala arasındaki uzlaşmazlık sebebiyle, aynı ismi taşıyan, aynı mekânlarda geçen, aynı aksiyon çizgisini takip eden, aynı Saraybosnalıların oynadığı yaklaşık birer saat uzunluğunda iki ayrı filmle sonuçlandı. “Şehir senfonisi” film türünün alışılmadık bir örneği olarak da görebileceğimiz bu sinema eseri, Keskin Nişancılar Vadisi adıyla da bilinen Ulica Zmaja od Bosne’de keskin nişancıların yayaları keklik gibi avlayabildiği tekinsiz bir şehir manzarası sunar. Bosna Savaşı patlak verdiğinde henüz 13 yaşında bir genç kız olan Šejla Kameri´c, Saraybosna kuşatmasının ikinci yılında babasını böyle bir atmosferde savaşa kurban verir. Kendi ölme ihtimali karşısında duyduğu dehşet ve sevdiği bir başkasının ölümü karşısında duyduğu büyük ıstırap, sanatçının hayatının geri kalanına damgasını vurur ve hem bireysel kimliğinin hem de sanat faaliyetinin şekillenmesinde büyük bir rol oynar. Bu yüzden Kameri´c, video sanatı ve filmden enstalasyon sanatı ve kitap tasarımına kadar birçok medyumda sıklıkla hayat ve ölüm, sağ kurtulma ve tanıklık, yerinden edilme ve menfi miras, tarihî adalet ve hafıza temaları etrafında eserler üretir. “Sağ kurtulan” ve “tanık” kimliği, sanatçının Bosna Savaşı’ndan sonraki hayatını tarif eden en önemli unsur olarak öne çıkar.
Devamı bu sayıda...
Metamorfoz Muhabbet Pakize Hanıma Ne Oldu? - Nazlı Pektaş
Ağaçlar İçin, Kuşlar İçin Sanat 14. İstanbul Bienali'nin Ardından - Süreyyya Evren
- Barselona Etnoloji Müzesi ve Sergilemenin Politikasına Yeni Yaklaşımlar - Su Erol - Gürçim Yılmaz
Bu metni yazmamızın nedeni, Avrupa’nın çeşitli ülkelerinde yer alan tarihi, arkeolojik ya da antropolojik müzelerde gezerken her seferinde bize bir gölgenin, bir tür rahatsızlık duygusunun eşlik ettiğini fark etmemiz oldu. Eşlikçimiz, kurulduğu eski tarihlerden bugüne dek müzede ikamet etmeye devam eden kolonyal hayaletti. Politik hassasiyeti güçlü, algıları açık olan müze ziyaretçileri, müzedeki varlığı kanıksanmış bu kadim ruhun yansımasını halen vitrinlerin camlarından görebilirler. Bu beyaz, Batılı, erkek hayalet; sergilenen “kültür”lerle onu izleyenler arasında oldukça sorunlu bir ilişki kurulmasına yol açıyor; kendi bakış açısını dayatarak sadece antropolojinin değil, bütün insan bilimlerinin çoktan geride bıraktığı bir zihniyeti her gün yeniden üretip pekiştiriyor.
Sergileme, tıpkı sınıflandırma (taksonomi) gibi, başlıbaşına bir politik eylem alanı oluşturur. Yani, bir poetikası olduğu kadar, bir politikası da vardır. Kültür tüketicilerinin ilk aşamada kurucu/düzenleyici erk odağına maruz kalma hali, sergilenen kültürel ürünler ile özgür bir ilişkiye girme olanağını ellerinden alarak onları tek yönlü bir “alımlama” ilişkisine mecbur bırakır. Neticede ortaya çıkan durum asimetrik ve tek merkezlidir.
Devamı bu sayıda...
Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.