- COGİTO
- KİTAP-LIK
-
SANAT DÜNYAMIZ
- Sayı 202 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 201 Gözlerimizi Kaçırmadan
- Sayı 200 Popüler Olan Üzerine
- Sayı 199 Atlaslar, Melekler, Hafızalar
- Sayı 198 Sanat Dünyamız ELLİ YAŞINDA
- Sayı 197 Ev: Neresi?
- Sayı 196 Bir 100 Yıl Listesi Denemesi
- Sayı 195 İnisiyatif Almak
- Sayı 194 Güneşli Günlerden
- Sayı 193 Saat Kaç?
- Sayı 192 Kesişimsellik ve Sanat
- Sayı 191 Direnişin Zihni
- Sayı 190 Bir Arada Olmak
- Sayı 189 Bienaller Mevsimi
- Sayı 188 Bir Varmış Bir Yokmuş
- Sayı 187 Müzeler / Hafızalar
- Sayı 186 Kültürün Tarihi
- Sayı 185 Mesafenin Politikası
- Sayı 184 Şehirlerin Katmanları
- Sayı 183 Anıtlar Düşerken
- Sayı 182 Sanata ve Sanatın Bağlarına Dair Her Şey
- Sayı 181 Sanatın Hayatta Kalma Yolları
- Sayı 180 Bugüne Bakma Sanatı
- Sayı 179 Teneffüs
- Sayı 178 Özen ve İhtimam
- Sayı 177 Geleceğe Eskizler
- Sayı 176 Bağlar ve sesler üzerine
- Sayı 175 Baharın Gelişiyle
- Sayı 174 Performansın Dönüşümü
- Sayı 173 “Sanat Dünyamız”, tarihin ve bugünün etkileşimlerinin izinde
- Sayı 172 Antroposenle Birlikte
- Sayı 171 Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri
- Sayı 170 Merakımızı Sürdürmek Üzerine
- Sayı 169 Zihnimizi Açan, Merakımızı Besleyen Sanat
- Sayı 168 Sanat Dünyamiz 45. Yayın Yılına Girdi
- Sayı 167 Günsel Renda: Türkiye Sanatı Tarihinde Zarif, Çalışkan, Üretken Bir Bilim Kadını ve Samimi Bir Hoca
- Sayı 166 Her Güne Bir Soru
- Sayı 165 Sanatta duygu, düşünce...
- Sayı 164 Sanat, Kütüphane, Bilim
- Sayı 163 Hissiyat
- Sayı 162 Sanata Bakışlar
- Sayı 161 2017 İzlenimleri
- Sayı 160 Meydana, İnsanlığa Açılan Kucak
- Sayı 159 Dünyalar İçin Dünyalar Açan Sanat ve Kültür
- Sayı 158 İlham Vermek, İlham Almak...
- Sayı 157 Sanatın Meselesi: Her Şey
- Sayı 156 İlk Sergiler - Bir Seçki
- Sayı 155 Kavramlar ve kategoriler derken...
- Sayı 154 Uçsuz bucaksız ilgi alanı
- Sayı 153 Kaybolan, kaybettirilen kavramların peşinde
- Sayı 152 Öteki kim, sahici ki?
- Sayı 151 Ortak ve Kalıcı Olan Değerler
- Sayı 150 Bienallerin Ardından
- Sayı 149 14. İstanbul Bienali
- Sayı 148 Yoğun Bir Döneme Girerken
- Sayı 147 Sanat Eğitimi Yeniden
- Sayı 146 Sanatın Kaydını Tutmak
- Sayı 145 Sanatı Anlamak
- Sayı 144 Yeni Yıl Demeti
- Sayı 143 Dünya Savaşının Sanata Yansımaları
- Sayı 142 Sanat Hayatı Değiştirir
- Sayı 141 Sürrealizm'den Kalan İzler
- Sayı 140 Dünden Bugüne Sürrealizm
- Sayı 139 Kitapla Sanatın Ebedi İlişkisi
- Sayı 138 Yılbaşı Notları
- Sayı 137 Bianeller ve Büyük Sergiler Dosyası
- Sayı 136 Çoğul Anlatım
- Sayı 135 Fotoğraf Nerede Biter? 0.2
- Sayı 134 Mevsimlerle İstanbul
- Sayı 133 Anılarımızda
- Sayı 132 Yapacak Çok Şey Var
- Sayı 131 Postanarşizm ve Güncel Sanat
- Sayı 130 Güncel Durum
- Sayı 129 Sanat Dünyasında Yedi Gün’den Alıntı
- Sayı 128 Metin Okuma Disiplini
- Sayı 127 Çağdaş Sanat, Basılı Yayınla Buluşuyor
- Sayı 126 Yıl Sonu Notları
- Sayı 125 Kanıt: Eserlerin Kendileri
- Sayı 124 Eşiksel Geçişler
- Sayı 123 Bulanık Suları Arındırmaya Çalışıyoruz...
- Sayı 122 Bir iki üç...
- Sayı 121 Bütünsel Yapıt: Gesamtkunstwerk
- Sayı 120 Hikâyeler ve Beklentiler
- Sayı 119 Sanatın Işığında Ali Can Ertuğ
- Sayı 118 Bir Yıllık Bilanço
- Sayı 117 Sanat İçin Alan
- Sayı 116 Tate Modern / Arter - Sanat İçin Alan
- Sayı 115 Sanatta Güzel Beden
- Sayı 114 Kaynak ve Platform
- Sayı 113 Hayvanlar / Hayvansı Güçler Âlemi...
- Sayı 112 Dinamikler
- Sayı 111 Japonya'da Sanat
- Sayı 110 Text Art (Yazı Sanat)
- Sayı 109 Çökerken Yükseliş (1880-1920)
- Sayı 108 Avrupa'nın Bienali Manifesta
- Sayı 107 Bir Beden Dili: Giyim Kuşam
- Sayı 106 Kıpkırmızı!
- Sayı 105 Uzakdoğu'dan Çizgi Roman: MANGA
- Sayı 104 Kısa ve Acımasız mı? Video Art
- Sayı 103 İçerdeki Dünyalar: Koleksiyon
- Sayı 102 Yaşayan Opera Yaşasın Opera!
- Sayı 101 Kırılmanın Öncesinde: Cézanne
- Sayı 100 100. sayıda 32 yaşında
- Sayı 99 Sanatın Merkezi... Nerede?
- Sayı 98 "Bir Kitapta Resim Şart"
- Sayı 97 Ezoterizm ve Sanat
- Sayı 96 Katılımcı Sanat
- Sayı 95 Yapıt Okumaları
- Sayı 94 Belge(sel)den Kurmacaya
- Sayı 93 Kirpi Tilki'ye Karşı: Schönberg, Stravinski
- Sayı 92 Kuram Sanatın Peşini Bırakmaz!
- Sayı 91 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 90 Eureka!
- Sayı 89 Ulus Sanatla Kurulur mu? Cumhuriyet (1923-1933)
- Sayı 88 Türk Resmi İçin Bir Müze Denemesi
- Sayı 87 Le Corbusier’den Türkiye’ye
Yoğun Bir Döneme Girerken
Gencay Kasapcı, Cihat Burak, Van Gogh, Giacometti ve daha pek önemli isim ve eser Sanat Dünyamız’ın 148. Sayısında
-
Sayı:
148 -
Dönem:
Eylül - Ekim 2015
"Sanat Dünyamız"ın Eylül-Ekim 2015 sayısı (no.148); aralarında Gencay Kasapcı, Van Gogh, Giacometti, Mardin Bienali, ArtInternational, Selçuklular sergisi, Gustav Mahler’i içeren yazıların da olduğu geniş bir yelpazede sanatın çeşitli alanlarından metinlerden oluşuyor. Dergi, aynı zamanda, 100. doğum yıldönümü nedeniyle mimar/yazar/sanatçı Cihat burak’ın bir desen defterinden sayfaları Necmi Sönmez’in metniyle birlikte sunuyor.
3. Uluslararası Mardin Bienali
Mardin Sinema derneği tarafından ve özel sektörün desteğiyle 15 Mayıs -15 Haziran 2015 tarihleri arasında üçüncüsü gerçekleştirilen uluslararası Mardin bienali’ni Nazlı Pektaş değerlendirdi.
Gencay Kasapcı ve Özgürlük Anıtı
1950’lerden itibaren uluslarası literatüre giren sanatçı Gencay Kasapcı’nın (Ankara, 1933) çalışmalarını sanat tarihçi Ömer Faruk Şerifoğlu kaleme aldı. Özellikle optik çalışmalarıyla ve Zero Group’un 1966’daki “avant garde” sergisinde yer alan eseriyle dikkat çekmiş sanatçının bu eseri 2 Eylül-10 Ocak arasında Sakıp Sabancı Müzesi’ndeki Zero Group sergisinde de yer alıyor.
ArtInternational 2015’ten Sesler, Eserler
Uluslararası ArtIntertıonal sanat fuarının üçüncüsüİ, geçen yıllardaki gibi yine Haliç Kongre Merkezi’nde, 4-5-6 Eylül tarihlerinde yapılıyor. Hem fuarın hem sanatçıların yelpazesi hakkında fikir edinmek ve sanatçıları daha yakından tanımak için hazırlanan dosya sanatçıların eserlerinden örnekler ve şu iki soruya cevaplarını içeriyor:
- Son dönem çalışmalarınızda ilham kaynağınız ve ana meseleleriniz nelerdir?
- ArtInternational için neler söylemek istersiniz?
Van Gogh ve Dr. Gachet
Araştırmacı/yazar Tunç Tayanç ressam ve pullarla ilgili yazılarına bir yenisini eklerken, Van Gogh’un Dr. Gachet resminin arkaplanını ve akıbetini, henüz cevaplanamamış soruları anlattı.
Türk ve İslam Eserleri Müzesi’nde“Selçuklular” Sergisi
Sanat tarihçisi, müze yönetmeni Şennur Şentürk, Türk ve İslam Eserleri Müzesi’nin 18 Mayıs-18 Kasım 2015 tarihleri arasında izleyicilerle buluşturduğu “Selçuklular” sergisini değerlendirdi. Sergide farklı müzelerden gelen eserler yer alıyor.
Giacometti
Heykeltıraş ve ressam Alberto Giacometti’nin Türkiye’deki ilk kapsamlı sergisi Pera Müzesi’nde 11 Şubat-26 Nisan 2015 tarihleri arasında yer aldı. Müze’nin Giacommetti Vakfı’nın katkılarıyla sunduğu ve retrospektif yaklaşımla hazırlanmış sergiyi Şinasi Tek kaleme aldı.
“Günümüzde İslam Sanatı: Ortadoğu’da Güncel Sanat” sergisi üzerinden Batı Sanatında Tokenizm ve Şarkiyatçılık
Abd’de Illinois Üniversitesi (Chicago), sanat tarihi bölümünde doktora öğrencisi olan Pınar Üner Yılmaz, Los Angeles Sanat Müzesi’nde 3 ocak 2016’ya kadar açık “Günümüzde İslam sanatı: Ortadoğu’da Güncel Sanat” sergisini izledi ve Batı sanatında “tokenizm” ve “şarkiyatçılık” okuması yaptı.
Gustav Mahler’de Anlatım Endişesi, Abartı ve İnanç Teması
Yazar/editör Selçuk Aylar, Gustav Mahler üzerine metninde bestecinin yanı sıra müzik, sanat, yüce, modern, miras vb temaları tartıştı.
Ek: Cihat Burak’ın Zamandan Bağımsızlığı /Bir Desen Defterinin Düşündürdükleri
Modern Türk Sanatı’nın en önemli temsilcilerinden Cihat Burak’ın 100. Doğum günü nedeniyle "Sanat Dünyamız"ın 148. sayısında yayımlanan tıpkıbasım sayfalar, sanatçının Paris’teki ikinci uzun kalış döneminde (1960-64) gerçekleştirdiği bir desen defterinden alındı. Sönmez arşivindek, bu defter Cihat Burak’ın zamandan bağımsızlığını, tekil ve özgün duruşunu bir kez daha hatırlatıyor.
Necmi Sönmez’in metninden alıntı:
“Gençliğinden beri gördüğünü çizerek not alan Cihat Burak’ın yaratıcı sürecini, araştırmalarını en açık ve özlü biçimde ortaya çıkaran desenleri, onun hem dünyaya hem kendine olan bakış açısına göz kamaştırıcı bir ışık tutar.”
EDİTÖRDEN
- Yoğun Bir Döneme Girerken - Mine Haydaroğlu
BU EYLÜL, SANAT SAHNESİ YOĞUN BİR DÖNEME DAHA GİRİYOR. SANAT DÜNYAMIZ OLARAK BU YILIN ÖNDE GELEN SANAT ETKİNLİKLERİ ARASINDA BULUNAN 14. İSTANBUL BİENALİ VE 56. VENEDİK BİENALİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRMELERE KASIM SAYIMIZDA YER VERECEĞİZ. BU SAYIMIZDA MARDİN BİENALİ ÜZERİNE BİR YAZIMIZ VE İSTANBUL’DA ÜÇÜNCÜSÜ AÇILAN ARTINTERNATIONAL HAKKINDA BİR DOSYAMIZ VAR.
BİENALLER, FUARLAR GİBİ GENİŞ KAPSAMLI SANAT ETKİNLİKLERİ SANATÇILARIN, ESERLERİN GÜNDEME GELMESİNDE ÖNEMLİ ROL OYNUYOR. ULUSLARARASI KATILIMLI BU BÜYÜK SERGİLER/BULUŞMA NOKTALARI SANAT CAMİASINDAKİ DİNAMİKLERİ BİR ANLAMDA GÖRÜNÜR KILIYOR. BÖYLECE İZLEYİCİLERLE BULUŞAN GÜNÜMÜZ SANATININ KALICI DEĞERLENDİRMESİ, BÜTÜN BİR SANAT TARİHİ İÇİNDE YERİNİ ALMASI İÇİN YAPILAN ÇALIŞMALAR ARASINDA KİTAPLAR VE YAYINLAR BİRİNCİL ÖNEME SAHİP. BU BAĞLAMDA WILL GOMPERTZ’İN YAYINEVİMİZ YKY TARAFINDAN YAYIMLANAN PARDON NEYE BAKMIŞTINIZ? KİTABI ÇOK İLGİ ÇEKTİ. BU DOĞRULTUDA KİTAPLARI YAYIMLAMAYA DEVAM EDECEĞİZ.
BU SAYIMIZIN İÇERİĞİ; ARALARINDA GENCAY KASAPCI, VAN GOGH, GIACOMETTI, SELÇUKLULAR SERGİSİ, GUSTAV MAHLER’İ İÇEREN YAZILARIN DA OLDUĞU GENİŞ BİR YELPAZEDE SANATIN ÇEŞİTLİ ALANLARINDAN METİNLERDEN OLUŞUYOR. AYNI ZAMANDA, 100. DOĞUM YILDÖNÜMÜ NEDENİYLE MİMAR/YAZAR/SANATÇI CİHAT BURAK’IN BİR DESEN DEFTERİNDEN SAYFALARI NECMİ SÖNMEZ’İN METNİYLE BİRLİKTE SUNUYORUZ.
TEMMUZ AYINDA KAYBETTİĞİMİZ SANAT TARİHÇİSİ PROF. SEMRA GERMANER’İ SEVGİYLA SAYGIYLA ANIYORUZ. 146. SAYIMIZDA EŞİ DEĞERLİ SANATÇI ALİ TEOMAN GERMANER ÜZERİNE YAZI YAZAN NAZLI PEKTAŞ’IN SEMRA HANIMLA BİR SÖYLEŞİ YAPMASINI PLANLAMIŞTIK. NE YAZIK Kİ BUNU GERÇEKLEŞTİREMEDİK. SEVGİLİ SEMRA HANIM VE ÇALIŞMALARI ÜZERİNE DERİNLİKLİ ARAŞTIRMALARIN SÜRECEĞİNE İNANIYORUZ.
- 3. Uluslararası Mardin Bienali - Nazlı Pektaş
Süryani, Arap, Ermeni, Türk ve Kürt kültürlerinin iç içe geçtiği Mezopotamya okyanusunun ortasında büyüleyici bir kent Mardin. Mimarisi ve taş işçiliğiyle, sonsuz bir coğrafyanın orta yerinde türlü öykü ve yaşanmışlıkla insanı sıkı sıkı kendine bağlıyor. Taş bir avludan Mezopotamya ovasına dalan gözleriniz ve kulağınıza rüzgârın getirdiği sesler kentin büyüsünü, birbiri üzerine eklenen sorular eşliğinde çoğaltıyor. Geçmişi bugüne, bugünü geçmişe sorarak izler arıyorsunuz. Ağıtlar, türküler, şiirler, masallar, renkler ve tatlar buna kâfi gelir mi?
Tutuluyorsunuz...
Sonra dar sokakların birinde yüzünüze çarpan gün ışığı, saçınızı savuran rüzgâr; bir dağın etekleri boyunca uzanan bu kadim şehirde yıllar öncesinin seslerini ve renklerini yanı başınıza getiriyor. Mardin’de olmak şehirle diz dize oturup onunla söyleşmek, onu dinlemek gibi.
Devamı bu sayıda...
- Gencay Kasapçı ve yenilenen "Özgürlük Anıtı" - Ömer Faruk Şerifoğlu
Toplum ile sanat arasında öyle bir münasebet vardır ki, bir toplumun bütün özelliklerini sanatsal birikimiyle okumak mümkündür. Sanat, sanatçının iç dünyasını dışa yansıtan ayna olduğu gibi, toplumların da aynasıdır. Sanatçı, içinde bulunduğu toplumu etkilediği gibi, toplumdan da büyük ölçüde etkilenir. Bu dengenin göz ardı edilmediği toplumlar, sanatsal birikimleriyle gelecek kuşaklara ve zamanlara taşınabilirler... Toplumun değerlerini dikkate almak zorunda olan sanatçının, içinden çıktığı topluma karşı birtakım sorumlulukları da vardır. Evrensel değerlere ulaşabilmek için, sanatçının kendi toplumunun dinamiklerini çok iyi bilmesi ve çağdaş problemleriyle hesaplaşması gerekir. Sanatçı, istese de istemese de kendi toplumundan yola çıkarak, bütün insanlığa yönelmiş bir mesajın sahibidir, kullandığı dil ve sanatının kalıcılığı oranında başarılı olacaktır. Karşısında durduğumuz her sanat eseri bir ruhun ifadesi, şahsiyetin göstergesidir, aynı zamanda...
Sanatçı, her zaman toplumun değişim ve dönüşümüne öncülük edebilmelidir. Ama bu, içinde yaşadığı toplumla bağlarını koparmak değil; aksine sağlam bağlar oluşturma çabasıyla mümkündür... Bu bağlamda günümüz sanat dünyasında, şahsiyet sahibi, sanatıyla topluma öncülük eden, yön veren azımsanmayacak sayıda sanatçıdan söz etmek mümkündür. Ki bu sebeple bir “Çağdaş Türk Sanatı”ndan söz edebiliyoruz. Ama üzüntü verici bir tarafı da göz ardı etmemeliyiz. Ülkemiz sanatının dünyada hak ettiği yerde olmadığını biliyoruz.
Devamı bu sayıda...
Van Gogh ve Dr. Gachet - Tunç Tayanç
Türk ve İslam Eserleri Müzesi'nde "Selçuklular" Sergisi - Şennur Şentürk
Giacometti - Şinasi Tek
- "Günümüzde İslam Sanatı: Ortadoğu'da Güncel Sanat" sergisi - Pınar Üner Yılmaz
Los Angeles Sanat Müzesi, yani kısaca, LACMA, California eyaletinin çağdaş sanat kalelerinden biri olarak son yıllarda önemli sergilere imza atıyor. Özellikle Yakın ve Uzak Doğu, Güney Amerika, Afrika gibi bölgelere yoğunlaşarak yaptığı sergilerle Batı-harici sanata yer vermesiyle LACMA, Kuzey Amerika’da bu alanda bir örnek teşkil ediyor. En son 1 Şubat 2015’te açmış olduğu, “Günümüzde İslam Sanatı: Ortadoğu’da Güncel Sanat” sergisi ile de gündeme gelen müze, şimdiye dek Batı merkezinde seyretmiş bir sanat anlayışının kurumsal düzeyde nasıl yıkılabileceğinin müjdesini veriyor. Ne var ki son yirmi, hatta otuz yılda Batı Avrupa ve Kuzey Amerika’da yapılan sergilere ve burada yer alan sanat kurumlarının koleksiyonlarındaki Batı-harici sanata olan ilginin artışına bakacak olursak, LACMA’nın attığı bu adımlar aslında çok da şaşırtıcı değil. Yapılan sergilerin içeriği ve yapıtların ne şekilde, hangi çerçevede sunulduğu, sanatçıların temsiliyet meselesi de ele alındığında, bu adımların yakından, eleştirel bir gözle incelenmesi daha da bir aciliyet kazanıyor.
Devamı bu sayıda...
Anlam ve Anlamsızlık Arasında Çağdaş Sanat - Meral Sayar
- Cihat Burak'ın bir defterinden sayfalar
Cihat Burak’ın Zamandan Bağımsızlığı
Bir Desen Defterinin DüşündürdükleriModern Türk Sanatı’nın en önemli temsilcilerinden Cihat Burak’ın 100. doğum günü nedeniyle Sanat Dünyamız’ın 148. sayısına ek olarak yayımlanan bu tıpkıbasım sayfalar, sanatçının Paris’teki ikinci uzun kalış döneminde (1960-64) gerçekleştirdiği bir desen defterinden alındı. Cihat Burak’ın zamandan bağımsızlığını, tekil ve özgün duruşunu bir kez daha hatırlatıyorlar.
Mimarlık eğitimi (1937-43) almasına karşın resim alanında kendi kendisini yetiştiren Burak, düşlerin sonsuz evriminde ilerlemiş, tarihe, güncel yaşama tanıklık eden eleştirel bir tutumla sanatını ayrıksı bir çerçeve içine almayı başarmış bir ressamdı. Onun 1950’lerden itibaren başlayan resim serüveni, nesnel dünyanın darmadağın ettiği boyut, mekân, imge ilişkilerinin zıtlıklar adına gerçek ile bilinç arasındaki ayrıma uygun olarak yeniden düzenlendiği, anlatımcı, eleştirel bir tutumu ortaya koyar. Burak hakkında yeterince araştırma yapılmadığı için üzerindeki gizem örtüsü bir türlü kaldırılamamıştır. Sanatçıyı yorumlayabilmek için, bir yanda otobiyografik yazılarına, öte yanda onun dış dünyayı gözlemlerken aldığı notlara, eskiz, desen, karalama gibi “temel kaynaklara” inmek gerekiyor. Gençliğinden beri gördüğünü çizerek not alan Cihat Burak’ın yaratıcı sürecini, araştırmalarını en açık ve özlü biçimde ortaya çıkaran desenleri, onun hem dünyaya hem kendine olan bakış açısına göz kamaştırıcı bir ışık tutar.
Devamı bu sayıda...
Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.