- COGİTO
- KİTAP-LIK
-
SANAT DÜNYAMIZ
- Sayı 202 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 201 Gözlerimizi Kaçırmadan
- Sayı 200 Popüler Olan Üzerine
- Sayı 199 Atlaslar, Melekler, Hafızalar
- Sayı 198 Sanat Dünyamız ELLİ YAŞINDA
- Sayı 197 Ev: Neresi?
- Sayı 196 Bir 100 Yıl Listesi Denemesi
- Sayı 195 İnisiyatif Almak
- Sayı 194 Güneşli Günlerden
- Sayı 193 Saat Kaç?
- Sayı 192 Kesişimsellik ve Sanat
- Sayı 191 Direnişin Zihni
- Sayı 190 Bir Arada Olmak
- Sayı 189 Bienaller Mevsimi
- Sayı 188 Bir Varmış Bir Yokmuş
- Sayı 187 Müzeler / Hafızalar
- Sayı 186 Kültürün Tarihi
- Sayı 185 Mesafenin Politikası
- Sayı 184 Şehirlerin Katmanları
- Sayı 183 Anıtlar Düşerken
- Sayı 182 Sanata ve Sanatın Bağlarına Dair Her Şey
- Sayı 181 Sanatın Hayatta Kalma Yolları
- Sayı 180 Bugüne Bakma Sanatı
- Sayı 179 Teneffüs
- Sayı 178 Özen ve İhtimam
- Sayı 177 Geleceğe Eskizler
- Sayı 176 Bağlar ve sesler üzerine
- Sayı 175 Baharın Gelişiyle
- Sayı 174 Performansın Dönüşümü
- Sayı 173 “Sanat Dünyamız”, tarihin ve bugünün etkileşimlerinin izinde
- Sayı 172 Antroposenle Birlikte
- Sayı 171 Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri
- Sayı 170 Merakımızı Sürdürmek Üzerine
- Sayı 169 Zihnimizi Açan, Merakımızı Besleyen Sanat
- Sayı 168 Sanat Dünyamiz 45. Yayın Yılına Girdi
- Sayı 167 Günsel Renda: Türkiye Sanatı Tarihinde Zarif, Çalışkan, Üretken Bir Bilim Kadını ve Samimi Bir Hoca
- Sayı 166 Her Güne Bir Soru
- Sayı 165 Sanatta duygu, düşünce...
- Sayı 164 Sanat, Kütüphane, Bilim
- Sayı 163 Hissiyat
- Sayı 162 Sanata Bakışlar
- Sayı 161 2017 İzlenimleri
- Sayı 160 Meydana, İnsanlığa Açılan Kucak
- Sayı 159 Dünyalar İçin Dünyalar Açan Sanat ve Kültür
- Sayı 158 İlham Vermek, İlham Almak...
- Sayı 157 Sanatın Meselesi: Her Şey
- Sayı 156 İlk Sergiler - Bir Seçki
- Sayı 155 Kavramlar ve kategoriler derken...
- Sayı 154 Uçsuz bucaksız ilgi alanı
- Sayı 153 Kaybolan, kaybettirilen kavramların peşinde
- Sayı 152 Öteki kim, sahici ki?
- Sayı 151 Ortak ve Kalıcı Olan Değerler
- Sayı 150 Bienallerin Ardından
- Sayı 149 14. İstanbul Bienali
- Sayı 148 Yoğun Bir Döneme Girerken
- Sayı 147 Sanat Eğitimi Yeniden
- Sayı 146 Sanatın Kaydını Tutmak
- Sayı 145 Sanatı Anlamak
- Sayı 144 Yeni Yıl Demeti
- Sayı 143 Dünya Savaşının Sanata Yansımaları
- Sayı 142 Sanat Hayatı Değiştirir
- Sayı 141 Sürrealizm'den Kalan İzler
- Sayı 140 Dünden Bugüne Sürrealizm
- Sayı 139 Kitapla Sanatın Ebedi İlişkisi
- Sayı 138 Yılbaşı Notları
- Sayı 137 Bianeller ve Büyük Sergiler Dosyası
- Sayı 136 Çoğul Anlatım
- Sayı 135 Fotoğraf Nerede Biter? 0.2
- Sayı 134 Mevsimlerle İstanbul
- Sayı 133 Anılarımızda
- Sayı 132 Yapacak Çok Şey Var
- Sayı 131 Postanarşizm ve Güncel Sanat
- Sayı 130 Güncel Durum
- Sayı 129 Sanat Dünyasında Yedi Gün’den Alıntı
- Sayı 128 Metin Okuma Disiplini
- Sayı 127 Çağdaş Sanat, Basılı Yayınla Buluşuyor
- Sayı 126 Yıl Sonu Notları
- Sayı 125 Kanıt: Eserlerin Kendileri
- Sayı 124 Eşiksel Geçişler
- Sayı 123 Bulanık Suları Arındırmaya Çalışıyoruz...
- Sayı 122 Bir iki üç...
- Sayı 121 Bütünsel Yapıt: Gesamtkunstwerk
- Sayı 120 Hikâyeler ve Beklentiler
- Sayı 119 Sanatın Işığında Ali Can Ertuğ
- Sayı 118 Bir Yıllık Bilanço
- Sayı 117 Sanat İçin Alan
- Sayı 116 Tate Modern / Arter - Sanat İçin Alan
- Sayı 115 Sanatta Güzel Beden
- Sayı 114 Kaynak ve Platform
- Sayı 113 Hayvanlar / Hayvansı Güçler Âlemi...
- Sayı 112 Dinamikler
- Sayı 111 Japonya'da Sanat
- Sayı 110 Text Art (Yazı Sanat)
- Sayı 109 Çökerken Yükseliş (1880-1920)
- Sayı 108 Avrupa'nın Bienali Manifesta
- Sayı 107 Bir Beden Dili: Giyim Kuşam
- Sayı 106 Kıpkırmızı!
- Sayı 105 Uzakdoğu'dan Çizgi Roman: MANGA
- Sayı 104 Kısa ve Acımasız mı? Video Art
- Sayı 103 İçerdeki Dünyalar: Koleksiyon
- Sayı 102 Yaşayan Opera Yaşasın Opera!
- Sayı 101 Kırılmanın Öncesinde: Cézanne
- Sayı 100 100. sayıda 32 yaşında
- Sayı 99 Sanatın Merkezi... Nerede?
- Sayı 98 "Bir Kitapta Resim Şart"
- Sayı 97 Ezoterizm ve Sanat
- Sayı 96 Katılımcı Sanat
- Sayı 95 Yapıt Okumaları
- Sayı 94 Belge(sel)den Kurmacaya
- Sayı 93 Kirpi Tilki'ye Karşı: Schönberg, Stravinski
- Sayı 92 Kuram Sanatın Peşini Bırakmaz!
- Sayı 91 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 90 Eureka!
- Sayı 89 Ulus Sanatla Kurulur mu? Cumhuriyet (1923-1933)
- Sayı 88 Türk Resmi İçin Bir Müze Denemesi
- Sayı 87 Le Corbusier’den Türkiye’ye
Sürrealizm'den Kalan İzler
Sürrealizm’den kalan izler dosyası yanı sıra fragMENtaTION 14: Rinko Kawauchi’nin projesi Murat Germen ile söyleşi, Sanatçı İnisiyatifleri Torun, 5533“Komşular” sergisi ve dahası bu sayıda...
-
Sayı:
141 -
Dönem:
Temmuz-Ağustos 2014
İçindekiler
Sürrealizm’den kalan izler dosyası yanı sıra fragMENtaTION 14: Rinko Kawauchi’nin projesi Murat Germen ile söyleşi, Sanatçı İnisiyatifleri Torun, 5533“Komşular” sergisi ve dahası bu sayıda...
Derginin editörü Mine Haydaroğlu ile bu ve bir önceki sayıdaki “Sürrealizm” dosyasının eş- editörü Necmi Sönmez şunları yazdılar:
Mine Haydaroğlu: “Sürrealizm’in sanat tarihindeki yeri tartışılmaz. Ardında bıraktığı izler, sanatın dışında -sanatçı olsun olmasın- kişisel hayatlarla teması ve ilişkileri çok çeşitli. Geçen sayıda ‘Dünden Bugüne Sürrealizm’ başlığıyla hazırladığımız dosyanın bu ikinci ve son bölümünde gerçeküstücü serüvenin bazı yollarını takip ettik.”
Necmi sönmez: “Gerçeküstücü Manifesto’nun 90. yayınlanış yılı nedeniyle hazırlanan Sürrealizm dosyasının ikinci bölümü, birbiri ardına gelişen sürprizlerle şekillendi. Hazırlıklarımız sırasında farkına vardık ki, kitaplığımızda, belleğimizde tahmin edemeyeceğimiz kadar gerçeküstücü yaratıcılara ait izler var. Bunların hangisini, nasıl takip edebilirdik? Giorgio de Chirico’yu büyüteç altına almamızın nedeni, onun Scuola Metafisica akımını şekillendirdiği erken dönem çalışmalarında yakaladığı olağanüstü anlatım gücüydü. Yaşamını Atina’da sürdüren dostumuz Paolo Colombo sayesinde De Chirico’nun pek bilinmeyen ressam kardeşi Alberto Savinio’ya yakınlaşmamız mümkün oldu. Aynı yolda ama farklı isimler ve kimliklerle sanat mücadelesini sürdüren iki kardeşin serüveni, tahmin etmediğimiz şekilde ikinci dosyanın omurgasına oturdu. Roma, Atina ve İstanbul kentleri etrafında iz sürerken Nazan İpşiroğlu’nun da De Chirico’nun ünlü İspanyol merdivenleri kenarındaki atölyesini ziyaret ettiğini hatırladık. Bu sayede De Chirico’nun Türkiye’de tek özgün resmi belirdi ufkumuzda. Rotamız İstanbul’a yöneldiğinde ise, ister istemez, çoğu kez, başlı başına bir akım olarak da değerlendirilen A dergisi’ni hatırladık. Gerçeküstücü metinlerin ilk kez Türkçe çevirilerinin yayımlandığı bu dergi, kısa süren yayın yaşamına rağmen, önemli bir bellek oluşturmayı başarmıştı. Rafet Arslan’a ait bir kolajla başladığımız ilk dosyamızın ardından ikinci dosyamızı da yine Arslan’a ait bir kolajla bitirmemiz, bir tür parantez açma ve kapama olarak değerlendirilmeli. Başka zamanlarda, başka açılardan Gerçeküstücülüğün tartışılacağına inanıyoruz.”
“Sürrealizm’den kalan izler” dosyasında neler var?
Paolo Colombo “Nivasio Dolcemare’la beraber Atina’da Bir Yürüyüş” adlı metninde hayal, ahlak, uygarlık ve başka akla düşenleri incelikle işleyerek, De Chirico’nun tablolarındaki hissiyatın ve imgelerin kardeşi Alberto Savinio’nun yazılarıyla nasıl birleştirilebileceğini gösterdi. Murat Germen, Necmi Sönmez ile konuşmasında Sürrealizm ve fotoğraf izleğini katmanlarla anlattı. Ergin Ertem 60 yıl öncesine dair ipuçları vererek, A dergisi sayfalarını okumayı okurlara bıraktı. Nazan İpşiroğlu 1947’den bugüne bir tanıklığı taşıdı. Süreyya Su 100 yıl öncesinde Sürrealizm’den bir kopuşu hatırlattı.
Ayrıca bu sayıda:
fragMENtaTION 14: Rinko Kawauchi’den "Üç Kızkardeş”.
Sanat Dünyamız’ın süregelen fragMENtaTION dizisinin 14. sanatçısı Rinko Kawauchi “Three Sisters” / “Üç Kızkardeş” adlı çalışmasında evrensel bir konuyu şiirsel bir estetikle ve fotoğraf kullanarak işledi.
Necmi Sönmez’in yazısından bir alıntı: “Bir tür bakımevi olduğu daha ilk bakışta anlaşılan mekânın soğukluğuna rağmen, aynı odada olan aile bireyleri kendilerini birleştiren bağları, vücut dillerine, mimiklerine yerleştirmişlerdir. Kawauchi, adeta bir filmin karelerini andıran çalışmasında, doğa fotoğraflarını da kullanarak farklı bir anlatım ritmi oluşturur. Yerlerde sürünen çiçek yapraklarının biten bir yaşamın metaforu olduklarını anlamak zor değildir. Pembe renkli çiçek yaprakları artık dallarından kopmuş, sonsuzluk yolculuğuna adım atmışlardır. Bu yalın, tüm detaylardan arındırılmış ifade, insanoğlunun doğumla ölüm arasındaki döngüde verdiği mücadelenin evrensel ışıltısını taşımaktadır. Doğanın sürekliliğini görselleştirirken alabildiğince yalın, etkileyici imgeler üreten Rinko Kawauchi, trajediye yüz vermeden, gerçekleri kabul eden ‘hayat örgüsünün’ de altını çizer, tıpkı eski bir Türk dervişinin ‘bu da geçer ya hu’ deyişi gibi.”
Ankara’da bir paylaşım alanı: Torun
Ankara, Küçükesat’ta, kendi deyişleriyle “kendisini varedecek sanatçı ve izleyiciye sürekli bir çağrı” olan sanatçı inisiyatifi Torun’u Şener Soysal kaleme aldı.
Burak Delier üzerine Süreyya Evren’in yazısı: “Gizli senaryoların şarkıları”
Süreyyya Evren, Burak Delier’in Londra’da Iniva (Institute of International Visual Arts)’ın Rivington Place’teki mekânında 26 Mart-17 Mayıs 2014 tarihleri arasında yer alan “Freedom has no script” başlıklı sergisi hakkında yazdı.
Sahneleme ve sergilemeyi araştıran bir sergi: “Trocadero”
İstiklâl caddesi’nde Mısır Apartmanı’ndaki Nesrin Esirtgen Collection’da 23 Ocak-29 Mart 2014 arasında Nazlı Gürlek’in misafir küratörlüğünde açılan “Trocadero” başlıklı sergiyi Kevser Güler değerlendirdi.
İstanbul Modern’de “Komşular” sergisi üzerine
İstanbul Modern’de 9 Ocak’ta açılan ve 17 ülkeden 35 sanatçı ve sanatçı grubunun yapıtlarına yer veren “Komşular - Türkiye ve çevresinden güncel anlatılar” başlıklı sergiyi Süreyyya Evren “Büyük mahalle dedikoduları” başlıklı yazısıyla kaleme aldı.
Bir sanatçı inisiyatifi: 5533
Merve Ünsal, 5533 adlı sanatçı inisiyatifinde yakın zamanda deneyimlenenleri anlatırken, bağımsız sanat oluşumlarının bünyesi, duygusu, olasılıkları ve üretimi üzerine düşünmeye çağırdı.
Beethoven ustası Artur Schnabel’in İstanbul resitalleri
Müzisyen Strausslar ve Osmanlı Hanedanı başlıklı çalışması 2012 yılında YKY’den yayımlanan Ömer Eğecioğlu’nun bu seferki araştırma konusu Artur Schnabel.
Füsun Onur ile söyleşi
Füsun Onur’un ARTER’de açılan “Aynadan İçeri” başlıklı sergisi vesilesiyle İz Öztat sanatçıyla bir söyleşi yaptı.
Stephane Ackermann ile söyleşi
Eylül ayında ikincisi gerçekleştirilecek olan ArtInternational fuarının sanat yönetmeni Stephane Ackermann ile yapılan söyleşi, fuar kadar sanat sahnesine dair yorumlar içeriyor.
Derginin editörü Mine Haydaroğlu ile bu ve bir önceki sayıdaki “Sürrealizm” dosyasının eş- editörü Necmi Sönmez şunları yazdılar:
Mine Haydaroğlu: “Sürrealizm’in sanat tarihindeki yeri tartışılmaz. Ardında bıraktığı izler, sanatın dışında -sanatçı olsun olmasın- kişisel hayatlarla teması ve ilişkileri çok çeşitli. Geçen sayıda ‘Dünden Bugüne Sürrealizm’ başlığıyla hazırladığımız dosyanın bu ikinci ve son bölümünde gerçeküstücü serüvenin bazı yollarını takip ettik.”
Necmi sönmez: “Gerçeküstücü Manifesto’nun 90. yayınlanış yılı nedeniyle hazırlanan Sürrealizm dosyasının ikinci bölümü, birbiri ardına gelişen sürprizlerle şekillendi. Hazırlıklarımız sırasında farkına vardık ki, kitaplığımızda, belleğimizde tahmin edemeyeceğimiz kadar gerçeküstücü yaratıcılara ait izler var. Bunların hangisini, nasıl takip edebilirdik? Giorgio de Chirico’yu büyüteç altına almamızın nedeni, onun Scuola Metafisica akımını şekillendirdiği erken dönem çalışmalarında yakaladığı olağanüstü anlatım gücüydü. Yaşamını Atina’da sürdüren dostumuz Paolo Colombo sayesinde De Chirico’nun pek bilinmeyen ressam kardeşi Alberto Savinio’ya yakınlaşmamız mümkün oldu. Aynı yolda ama farklı isimler ve kimliklerle sanat mücadelesini sürdüren iki kardeşin serüveni, tahmin etmediğimiz şekilde ikinci dosyanın omurgasına oturdu. Roma, Atina ve İstanbul kentleri etrafında iz sürerken Nazan İpşiroğlu’nun da De Chirico’nun ünlü İspanyol merdivenleri kenarındaki atölyesini ziyaret ettiğini hatırladık. Bu sayede De Chirico’nun Türkiye’de tek özgün resmi belirdi ufkumuzda. Rotamız İstanbul’a yöneldiğinde ise, ister istemez, çoğu kez, başlı başına bir akım olarak da değerlendirilen A dergisi’ni hatırladık. Gerçeküstücü metinlerin ilk kez Türkçe çevirilerinin yayımlandığı bu dergi, kısa süren yayın yaşamına rağmen, önemli bir bellek oluşturmayı başarmıştı. Rafet Arslan’a ait bir kolajla başladığımız ilk dosyamızın ardından ikinci dosyamızı da yine Arslan’a ait bir kolajla bitirmemiz, bir tür parantez açma ve kapama olarak değerlendirilmeli. Başka zamanlarda, başka açılardan Gerçeküstücülüğün tartışılacağına inanıyoruz.”
“Sürrealizm’den kalan izler” dosyasında neler var?
Paolo Colombo “Nivasio Dolcemare’la beraber Atina’da Bir Yürüyüş” adlı metninde hayal, ahlak, uygarlık ve başka akla düşenleri incelikle işleyerek, De Chirico’nun tablolarındaki hissiyatın ve imgelerin kardeşi Alberto Savinio’nun yazılarıyla nasıl birleştirilebileceğini gösterdi. Murat Germen, Necmi Sönmez ile konuşmasında Sürrealizm ve fotoğraf izleğini katmanlarla anlattı. Ergin Ertem 60 yıl öncesine dair ipuçları vererek, A dergisi sayfalarını okumayı okurlara bıraktı. Nazan İpşiroğlu 1947’den bugüne bir tanıklığı taşıdı. Süreyya Su 100 yıl öncesinde Sürrealizm’den bir kopuşu hatırlattı.
Ayrıca bu sayıda:
fragMENtaTION 14: Rinko Kawauchi’den "Üç Kızkardeş”.
Sanat Dünyamız’ın süregelen fragMENtaTION dizisinin 14. sanatçısı Rinko Kawauchi “Three Sisters” / “Üç Kızkardeş” adlı çalışmasında evrensel bir konuyu şiirsel bir estetikle ve fotoğraf kullanarak işledi.
Necmi Sönmez’in yazısından bir alıntı: “Bir tür bakımevi olduğu daha ilk bakışta anlaşılan mekânın soğukluğuna rağmen, aynı odada olan aile bireyleri kendilerini birleştiren bağları, vücut dillerine, mimiklerine yerleştirmişlerdir. Kawauchi, adeta bir filmin karelerini andıran çalışmasında, doğa fotoğraflarını da kullanarak farklı bir anlatım ritmi oluşturur. Yerlerde sürünen çiçek yapraklarının biten bir yaşamın metaforu olduklarını anlamak zor değildir. Pembe renkli çiçek yaprakları artık dallarından kopmuş, sonsuzluk yolculuğuna adım atmışlardır. Bu yalın, tüm detaylardan arındırılmış ifade, insanoğlunun doğumla ölüm arasındaki döngüde verdiği mücadelenin evrensel ışıltısını taşımaktadır. Doğanın sürekliliğini görselleştirirken alabildiğince yalın, etkileyici imgeler üreten Rinko Kawauchi, trajediye yüz vermeden, gerçekleri kabul eden ‘hayat örgüsünün’ de altını çizer, tıpkı eski bir Türk dervişinin ‘bu da geçer ya hu’ deyişi gibi.”
Ankara’da bir paylaşım alanı: Torun
Ankara, Küçükesat’ta, kendi deyişleriyle “kendisini varedecek sanatçı ve izleyiciye sürekli bir çağrı” olan sanatçı inisiyatifi Torun’u Şener Soysal kaleme aldı.
Burak Delier üzerine Süreyya Evren’in yazısı: “Gizli senaryoların şarkıları”
Süreyyya Evren, Burak Delier’in Londra’da Iniva (Institute of International Visual Arts)’ın Rivington Place’teki mekânında 26 Mart-17 Mayıs 2014 tarihleri arasında yer alan “Freedom has no script” başlıklı sergisi hakkında yazdı.
Sahneleme ve sergilemeyi araştıran bir sergi: “Trocadero”
İstiklâl caddesi’nde Mısır Apartmanı’ndaki Nesrin Esirtgen Collection’da 23 Ocak-29 Mart 2014 arasında Nazlı Gürlek’in misafir küratörlüğünde açılan “Trocadero” başlıklı sergiyi Kevser Güler değerlendirdi.
İstanbul Modern’de “Komşular” sergisi üzerine
İstanbul Modern’de 9 Ocak’ta açılan ve 17 ülkeden 35 sanatçı ve sanatçı grubunun yapıtlarına yer veren “Komşular - Türkiye ve çevresinden güncel anlatılar” başlıklı sergiyi Süreyyya Evren “Büyük mahalle dedikoduları” başlıklı yazısıyla kaleme aldı.
Bir sanatçı inisiyatifi: 5533
Merve Ünsal, 5533 adlı sanatçı inisiyatifinde yakın zamanda deneyimlenenleri anlatırken, bağımsız sanat oluşumlarının bünyesi, duygusu, olasılıkları ve üretimi üzerine düşünmeye çağırdı.
Beethoven ustası Artur Schnabel’in İstanbul resitalleri
Müzisyen Strausslar ve Osmanlı Hanedanı başlıklı çalışması 2012 yılında YKY’den yayımlanan Ömer Eğecioğlu’nun bu seferki araştırma konusu Artur Schnabel.
Füsun Onur ile söyleşi
Füsun Onur’un ARTER’de açılan “Aynadan İçeri” başlıklı sergisi vesilesiyle İz Öztat sanatçıyla bir söyleşi yaptı.
Stephane Ackermann ile söyleşi
Eylül ayında ikincisi gerçekleştirilecek olan ArtInternational fuarının sanat yönetmeni Stephane Ackermann ile yapılan söyleşi, fuar kadar sanat sahnesine dair yorumlar içeriyor.
EDİTÖRDEN
Nivasio Dolcemare’la beraber Atina’da Bir Yürüyüş - Paolo Colombo
Ergin Ertem ile Söyleşi - Burak Fidan
Rüyalar Âlemine Açılan Kapı: Giorgio de Chirico - Erzen Erez
De Chirico ile nasıl tanıştım? - Nazan İpşiroğlu
Murat Germen’le Gerçeküstücü Fotoğraf Estetiği Üzerine Bir Konuşma - Necmi Sönmez
Yüz Yıl Sonra Ready Made ve Duchamp - Süreyya Su
fragMENtaTION 14 / Three Sisters - Rinko Kawauchi
Büyük Mahalle Dedikoduları - Süreyyya Evren
Beethoven Ustası Artur Schnabel’in İstanbul Resitalleri - Ömer Eğecioğlu
Ankara’da Bir Paylaşım Alanı: Torun - Şener Soysal
Füsun Onur ile Söyleşi - İz Öztat
Sahneleme ve Sergilemeyi Araştıran Bir Sergi: “Trocadero” - Kevser Güler
ArtInternational Sanat Yönetmeni Stephane Ackermann ile Söyleşi - Mine Haydaroğlu
Gizli Senaryoların Şarkıları - Süreyyya Evren
5533’teki Meşguliyetlerden Sonra - Merve Ünsal
- Sürrealizm'den Kalan İzler - Mine Haydaroğlu
GERÇEKÜSTÜCÜ MANİFESTO’NUN 90. YAYIMLANIŞ YILI NEDENİYLE HAZIRLANAN SÜRREALİZM DOSYASININ İKİNCİ BÖLÜMÜ, BİRBİRİ ARDINA GELİŞEN SÜRPRİZLERLE ŞEKİLLENDİ. HAZIRLIKLARIMIZ SIRASINDA FARKINA VARDIK Kİ, KİTAPLIĞIMIZDA, BELLEĞİMİZDE TAHMİN EDEMEYECEĞİMİZ KADAR GERÇEKÜSTÜCÜLÜK YARATICILARA AİT İZLER VAR.
BUNLARIN HANGİSİNİ, NASIL TAKİP EDEBİLİRDİK? GIORGIO DE CHIRICO’YU BÜYÜTEÇ ALTINA ALMAMIZ, ONUN SCUOLA METAFISICA AKIMINI ŞEKİLLENDİRDİĞİ ERKEN DÖNEM ÇALIŞMALARINDA YAKALADIĞI OLAĞANÜSTÜ ANLATIM GÜCÜYDÜ. ONUN RESİMLERİNİ YAYIMLAMA İZNİNİ MOMA’DAN KOPARAMADIK, AMA BU ZORLU SÜREÇ BİZİ ONUN HAYAT HİKÂYESİNE YAKINLAŞTIRDI. YAŞAMINI ATİNA’DA SÜRDÜREN DOSTUMUZ PAOLO COLOMBO SAYESİNDE DE CHIRICO’NUN PEK BİLİNMEYEN RESSAM KARDEŞİ ALBERTO SAVINIO’YA YAKINLAŞMAMIZ MÜMKÜN OLDU. AYNI YOLDA AMA FARKLI İSİMLER VE KİMLİKLERLE SANAT MÜCADELESİNİ SÜRDÜREN İKİ KARDEŞİN SERÜVENİ, TAHMİN ETMEDİĞİMİZ ŞEKİLDE İKİNCİ DOSYANIN OMURGASINA OTURDU. ROMA, ATİNA VE İSTANBUL KENTLERİ ETRAFINDA İZ SÜRERKEN NAZAN İPŞİROĞLU’NUN DA DE CHIRICO’NUN ÜNLÜ İSPANYOL MERDİVENLERİ KENARINDAKI ATÖLYESİNİ ZİYARET ETTİĞİNİ HATIRLADIK. BU SAYEDE DE CHIRICO’NUN TÜRKİYE’DE TEK ÖZGÜN RESMİ BELİRDİ UFKUMUZDA. ROTAMIZ İSTANBUL’A YÖNELDiĞİNDE İSE, İSTER İSTEMEZ, ÇOĞU KEZ, BAŞLI BAŞINA BİR AKIM OLARAK DA DEĞERLENDİRİLEN “A DERGİSİ”Nİ HATIRLADIK. GERÇEKÜSTÜCÜ METİNLERİN İLK KEZ TÜRKÇE ÇEVİRİLERİNİN YAYIMLANDIĞI BU DERGİ, KISA SÜREN YAYIN YAŞAMINA RAĞMEN, ÖNEMLİ BİR BELLEK OLUŞTURMAYI BAŞARMIŞTI. DERGİNİN DESTEKÇİLERİ ARASINDA YER ALAN ERGİN ERTEM’LE YAPILAN KONUŞMA, BİR ŞEKİLDE GERÇEKÜSTÜCÜ AKIMIN TÜRKİYE’DEKİ İZ DÜŞÜMÜNE AYNA TUTUYOR. RAFET ARSLAN’A AİT BIR KOLAJLA BAŞLADIĞIMIZ İLK DOSYAMIZIN ARDINDAN İKİNCİ DOSYAMIZI DA YİNE ARSLAN’A AİT BIR KOLAJLA BİTİRMEMİZ, BİR TÜR PARANTEZ AÇMA VE KAPAMA OLARAK DEĞERLENDİRİLMELİ . BAŞKA ZAMANLARDA, BAŞKA AÇILARDAN GERÇEKÜSTÜCÜLÜĞÜN TARTIŞILACAĞINA İNANIYORUZ.
Nivasio Dolcemare’la beraber Atina’da Bir Yürüyüş - Paolo Colombo
Ergin Ertem ile Söyleşi - Burak Fidan
Rüyalar Âlemine Açılan Kapı: Giorgio de Chirico - Erzen Erez
De Chirico ile nasıl tanıştım? - Nazan İpşiroğlu
Murat Germen’le Gerçeküstücü Fotoğraf Estetiği Üzerine Bir Konuşma - Necmi Sönmez
Yüz Yıl Sonra Ready Made ve Duchamp - Süreyya Su
fragMENtaTION 14 / Three Sisters - Rinko Kawauchi
Büyük Mahalle Dedikoduları - Süreyyya Evren
Beethoven Ustası Artur Schnabel’in İstanbul Resitalleri - Ömer Eğecioğlu
Ankara’da Bir Paylaşım Alanı: Torun - Şener Soysal
Füsun Onur ile Söyleşi - İz Öztat
Sahneleme ve Sergilemeyi Araştıran Bir Sergi: “Trocadero” - Kevser Güler
ArtInternational Sanat Yönetmeni Stephane Ackermann ile Söyleşi - Mine Haydaroğlu
Gizli Senaryoların Şarkıları - Süreyyya Evren
5533’teki Meşguliyetlerden Sonra - Merve Ünsal
Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.