- COGİTO
- KİTAP-LIK
-
SANAT DÜNYAMIZ
- Sayı 202 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 201 Gözlerimizi Kaçırmadan
- Sayı 200 Popüler Olan Üzerine
- Sayı 199 Atlaslar, Melekler, Hafızalar
- Sayı 198 Sanat Dünyamız ELLİ YAŞINDA
- Sayı 197 Ev: Neresi?
- Sayı 196 Bir 100 Yıl Listesi Denemesi
- Sayı 195 İnisiyatif Almak
- Sayı 194 Güneşli Günlerden
- Sayı 193 Saat Kaç?
- Sayı 192 Kesişimsellik ve Sanat
- Sayı 191 Direnişin Zihni
- Sayı 190 Bir Arada Olmak
- Sayı 189 Bienaller Mevsimi
- Sayı 188 Bir Varmış Bir Yokmuş
- Sayı 187 Müzeler / Hafızalar
- Sayı 186 Kültürün Tarihi
- Sayı 185 Mesafenin Politikası
- Sayı 184 Şehirlerin Katmanları
- Sayı 183 Anıtlar Düşerken
- Sayı 182 Sanata ve Sanatın Bağlarına Dair Her Şey
- Sayı 181 Sanatın Hayatta Kalma Yolları
- Sayı 180 Bugüne Bakma Sanatı
- Sayı 179 Teneffüs
- Sayı 178 Özen ve İhtimam
- Sayı 177 Geleceğe Eskizler
- Sayı 176 Bağlar ve sesler üzerine
- Sayı 175 Baharın Gelişiyle
- Sayı 174 Performansın Dönüşümü
- Sayı 173 “Sanat Dünyamız”, tarihin ve bugünün etkileşimlerinin izinde
- Sayı 172 Antroposenle Birlikte
- Sayı 171 Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri
- Sayı 170 Merakımızı Sürdürmek Üzerine
- Sayı 169 Zihnimizi Açan, Merakımızı Besleyen Sanat
- Sayı 168 Sanat Dünyamiz 45. Yayın Yılına Girdi
- Sayı 167 Günsel Renda: Türkiye Sanatı Tarihinde Zarif, Çalışkan, Üretken Bir Bilim Kadını ve Samimi Bir Hoca
- Sayı 166 Her Güne Bir Soru
- Sayı 165 Sanatta duygu, düşünce...
- Sayı 164 Sanat, Kütüphane, Bilim
- Sayı 163 Hissiyat
- Sayı 162 Sanata Bakışlar
- Sayı 161 2017 İzlenimleri
- Sayı 160 Meydana, İnsanlığa Açılan Kucak
- Sayı 159 Dünyalar İçin Dünyalar Açan Sanat ve Kültür
- Sayı 158 İlham Vermek, İlham Almak...
- Sayı 157 Sanatın Meselesi: Her Şey
- Sayı 156 İlk Sergiler - Bir Seçki
- Sayı 155 Kavramlar ve kategoriler derken...
- Sayı 154 Uçsuz bucaksız ilgi alanı
- Sayı 153 Kaybolan, kaybettirilen kavramların peşinde
- Sayı 152 Öteki kim, sahici ki?
- Sayı 151 Ortak ve Kalıcı Olan Değerler
- Sayı 150 Bienallerin Ardından
- Sayı 149 14. İstanbul Bienali
- Sayı 148 Yoğun Bir Döneme Girerken
- Sayı 147 Sanat Eğitimi Yeniden
- Sayı 146 Sanatın Kaydını Tutmak
- Sayı 145 Sanatı Anlamak
- Sayı 144 Yeni Yıl Demeti
- Sayı 143 Dünya Savaşının Sanata Yansımaları
- Sayı 142 Sanat Hayatı Değiştirir
- Sayı 141 Sürrealizm'den Kalan İzler
- Sayı 140 Dünden Bugüne Sürrealizm
- Sayı 139 Kitapla Sanatın Ebedi İlişkisi
- Sayı 138 Yılbaşı Notları
- Sayı 137 Bianeller ve Büyük Sergiler Dosyası
- Sayı 136 Çoğul Anlatım
- Sayı 135 Fotoğraf Nerede Biter? 0.2
- Sayı 134 Mevsimlerle İstanbul
- Sayı 133 Anılarımızda
- Sayı 132 Yapacak Çok Şey Var
- Sayı 131 Postanarşizm ve Güncel Sanat
- Sayı 130 Güncel Durum
- Sayı 129 Sanat Dünyasında Yedi Gün’den Alıntı
- Sayı 128 Metin Okuma Disiplini
- Sayı 127 Çağdaş Sanat, Basılı Yayınla Buluşuyor
- Sayı 126 Yıl Sonu Notları
- Sayı 125 Kanıt: Eserlerin Kendileri
- Sayı 124 Eşiksel Geçişler
- Sayı 123 Bulanık Suları Arındırmaya Çalışıyoruz...
- Sayı 122 Bir iki üç...
- Sayı 121 Bütünsel Yapıt: Gesamtkunstwerk
- Sayı 120 Hikâyeler ve Beklentiler
- Sayı 119 Sanatın Işığında Ali Can Ertuğ
- Sayı 118 Bir Yıllık Bilanço
- Sayı 117 Sanat İçin Alan
- Sayı 116 Tate Modern / Arter - Sanat İçin Alan
- Sayı 115 Sanatta Güzel Beden
- Sayı 114 Kaynak ve Platform
- Sayı 113 Hayvanlar / Hayvansı Güçler Âlemi...
- Sayı 112 Dinamikler
- Sayı 111 Japonya'da Sanat
- Sayı 110 Text Art (Yazı Sanat)
- Sayı 109 Çökerken Yükseliş (1880-1920)
- Sayı 108 Avrupa'nın Bienali Manifesta
- Sayı 107 Bir Beden Dili: Giyim Kuşam
- Sayı 106 Kıpkırmızı!
- Sayı 105 Uzakdoğu'dan Çizgi Roman: MANGA
- Sayı 104 Kısa ve Acımasız mı? Video Art
- Sayı 103 İçerdeki Dünyalar: Koleksiyon
- Sayı 102 Yaşayan Opera Yaşasın Opera!
- Sayı 101 Kırılmanın Öncesinde: Cézanne
- Sayı 100 100. sayıda 32 yaşında
- Sayı 99 Sanatın Merkezi... Nerede?
- Sayı 98 "Bir Kitapta Resim Şart"
- Sayı 97 Ezoterizm ve Sanat
- Sayı 96 Katılımcı Sanat
- Sayı 95 Yapıt Okumaları
- Sayı 94 Belge(sel)den Kurmacaya
- Sayı 93 Kirpi Tilki'ye Karşı: Schönberg, Stravinski
- Sayı 92 Kuram Sanatın Peşini Bırakmaz!
- Sayı 91 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 90 Eureka!
- Sayı 89 Ulus Sanatla Kurulur mu? Cumhuriyet (1923-1933)
- Sayı 88 Türk Resmi İçin Bir Müze Denemesi
- Sayı 87 Le Corbusier’den Türkiye’ye
Sanat Dünyamiz 45. Yayın Yılına Girdi
“Sanat Dünyamız” 45. yayın yılına yine dopdolu giriyor
-
Sayı:
168 -
Dönem:
Ocak - Şubat 2019
“Sanat Dünyamız” 45. yayın yılına yine dopdolu giriyor
168. sayı çıktı: Prof. Dr. Zeynep İnankur; Emma Kunz; Hilma af Klint; Matthew Barney /Cremaster Döngüsü; Fragmentation Projesi (2012-2018); Metin Çelik ve daha birçok sanatçı ve sanat konusu Ocak-Şubat 2019 sayısında.
Bellek/ Emek dizisinin bu sayıda konuğu Prof. Dr. Zeynep İnankur
Sanat tarihçi Nazlı Pektaş’ın hazırladığı ve Türkiye’de sanata, kültüre emeği geçmiş önemli isimlerle buluşmalardan oluşan “Bellek/Emek” dizisi bu sayıda Prof. Zeynep İnankur’u konuk ediyor.
fragMENtaTION Projesi (2012-2018)
“Sanat Dünyamız”ın Kasım-Aralık 2018 sayısında tamamlanması vesilesiyle fragMENtaTION sanat çalışması dizisini dergi editörü Mine Haydaroğlu ve projenin küratörü Necmi Sönmez yorumladılar. Yazılara, sanatçıların edisyon kapaklarından oluşan albüm eşlik ediyor.
Spiritüalite, Soyut Sanatın Doğuşu: Hilma af Klint ve Emma Kunz
İstanbul Bienali sergi yöneticisi Elif Kamışlı, soyut sanatın doğuşunda önemli rol oynayan iki kadın sanatçı Hilma af Klint’in (1862-1944) ve Emma Kunz’un (1892-1963) duyularla içe içe geçen çalışmalarını spiritüaliteyle ilişkileri bağlamında yorumladı.
“Mektep Meydan Galatasaray” sergisi küratörü Çelenk Bafra ile söyleşi
Pera Müzesi’nde izlenen “Mektep Meydan Galatasaray” sergisinin içeriği ve kavramsal açılımları, küratörü Çelenk Bafra ile yapılan söyleşinin ana hatları oldu.
99 Kare ve Sezer Tansuğ’un Mirası
Art On İstanbul-Sezer Tansuğ Sanat Vakfı işbirliğiyle hazırlanan “99 kare” sergisi , İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin Taksim Sanat Galerisi’nde düzenlediği “Şehremaneti ve 66 kare” sergisi, “Şenlikname Düzeni” kitabının yeniden baskısı; sanat eleştirmeni Sezer Tansuğ’un (1930-1998) kültür ve sanat dünyasına katkılarını yeniden değerlendirme olanağı sundu. Sanat tarihçi Ömer Faruk Şerifoğlu, Tansuğ’un geleneksel kültüre çağdaş yorum ve cumhuriyetin değerleri gibi kavramlarla ön ayak olduğu bu projeleri kaleme aldı, sanat tarihimize kalan mirasını değerlendirdi.
Kafka’nın Büyülü Dünyasından Gelen Ressam: Metin Çelik
Özgenur Geris’le söyleşisinde sanatçı Metin Çelik ekonomik, siyasi ve toplumsal dalgalanmaların hem kendi üretimine hem de kültür sanat alanına yansımalarını yorumladı.
“Cremaster Döngüsü”nde Gerçek, Sosyal Sistem Teorisi ve İnsansonrası
Matthew Barney’in “Cremaster Döngüsü” başlıklı çalışması (1994-2002) mitolojik hermenötik ve tarihsel verilerin ustaca harmanlandığı yeni bir anlatı yapısı sunmaktadır.Bu çalışmayı, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi öğretim üyesi Prof. Rıfat Şahiner, Lacan’ın ‘gerçek’ olgusu ve Luhmann’ın sosyal sistem teorisi üzerinden irdeledi.
Hayal Gücü Bağlamında Romantizm-Sürrealizm İlişkisi
İstanbul Teknik Üniversitesi sanat tarihi doktora öğrencisi Uras Kızıl, sanat tarihindeki önemli örneklerinden yola çıkarak Romantizm ve Sürrealizm arasındaki ilişkiyi araştırdı.
Deneyimseller
Bahçeşehir Üniversitesi’nde sanat felsefesi ve çağdaş felsefe konularında dersler veren Zafer Aracagök “Sanatkaç” başlıklı yazı serisinde düşünürler ve sanat yapıtları arasında buluşma, çıkmaz veya açmazları yorumluyor.
“Soğuk Soğuk Sergi Gezmek - 5”
Süreyyya Evren bu sayuda bir retrospektif, iki ressamlı karşılaştırmalı bir sergi ve bir inisiyatifin açtığı sergi hakkında yazdı: Ara Güler “Islık Çalan Adam”, Ara Güler Müzesi; Jean-François Boclé “Karayip Fırtınası”, “Gauguin & Laval Martinik’te” içinde, Van Gogh Müzesi, Amsterdam; Bert Theis “Geçici Yeşil Alan”, Avto.
Bozlu Sanat Kütüphanesi
Yapı Kredi Araştırma Kütüphanecisi Yücel Manyas, Türkiye’de sanat kütüphaneleri hakkında hazırladığı seri için bu kez Bozlu Sanat Kütüphanesi hakkında Bozlu Art Project yöneticisi Özlem İnay Erten ile bir söyleşi gerçekleştirdi.
- Sanat Dünyamiz 45. Yayın Yılına Girdi - Mine Haydaroğlu
İLK SAYISI MART 1974’TE BASILAN SANAT DÜNYAMIZ, ELİNİZDEKİ 168. SAYISI İLE 45. YAYIN YILINA GİRMİŞ BULUNUYOR. YAPI VE KREDİ BANKASI’NIN 1944’TE KURULUŞUNDAN İTİBAREN ÜLKEMİZİN SANAT VE KÜLTÜRÜNE HEM YEREL HEM KÜRESEL AÇIDAN HİZMET VERME KARARI, ÇOK ÖNEMLİ BİR MİRAS. KURUMUN SANATA VE KÜLTÜRE VERDİĞİ DEĞER YAPI KREDİ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK’IN ÇEŞİTLİ FAALİYETLERİYLE, AYNI BAŞLANGIÇTAKİ SORUMLULUK, ADANMIŞLIK VE ÖZENLE DEVAM EDERKEN, SANAT DÜNYAMIZ DA HIZ KESMEDEN TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA SANATIN MESELELERİNİ TARTIŞMAYI, SANAT VE KÜLTÜR ÜRETİMİNİ YAKINDAN İZLEMEYİ VE OKURLARA ULAŞTIRMAYI SÜRDÜRÜYOR.
ÖRNEK OLARAK BU SAYININ İÇERİĞİNDEN BİRKAÇ BAŞLIK VEREYİM:
DERGİMİZİN FRAGMENTATION PROJESİ (2012-2018) ALTI YIL İÇİNDE YURDUMUZDAN VE DÜNYADAN 38 SANATÇININ PROJESİNE YER VERDİ. DETAYLARI SAYFALARIMIZDA OKUYABİLİRSİNİZ.TÜRKİYE’DE SANATA, KÜLTÜRE EMEĞİ GEÇMİŞ ÖNEMLİ İSİMLERLE BULUŞMALARDAN OLUŞAN “BELLEK/EMEK” DİZİSİNDE BU SAYIDA SANAT TARİHÇİ NAZLI PEKTAŞ PROF. ZEYNEP İNANKUR’LA TÜRKİYE’DE SANAT EĞİTİMİNİ, ORYANTALİZMDEN ÇAĞDAŞ SANATA GENİŞ BİR YELPAZEDE SANATI KONUŞUYOR.
ŞU SIRADA DÜNYADA SANATIN GÜNDEMİNE TAŞINAN SANATÇILAR EMMA KUNZ (1892-1963) VE GUGGENHEIM MÜZESİ’NDEKI SERGİSİ NİSAN 2019’A KADAR SÜRECEK OLAN HILMA AF KLINT’İN (1862-1944) ÇALIŞMALARINI ELİF KAMIŞLI GENİŞ BAĞLAMDA TARTIŞIYOR.
TÜRKİYE’DE SANAT TARİHİNİN ÖNEMLİ İSİMLERİNDEN SEZER TANSUĞ’UN 99 KARE, 66 KARE VE ŞENLİKNAME DÜZENİ ÇALIŞMALARI GELENEKSEL VE ÇAĞDAŞ SANATLA İLGİLENENLER İÇİN ÖNEMLİ BİR PLATFORM SUNUYOR.
NİHAYETİNDE DERGİMİZİN ANA PERSPEKTİFİ OLAN SANATIN ZAMANDAN BAĞIMSIZ, TARTIŞARAK KAPSAYICI, BİRLEŞTİRİCİ GÜCÜ; METİN ÇELİK, MATTHEW BARNEY GİBİ SANATÇILARI VE ROMANTİZMLE SÜRREALİZM GİBİ KONULARI TARTIŞAN, “MEKTEP MEYDAN GALATASARAY”, “GEÇİCİ YEŞİL ALAN”, ARA GÜLER -“ISLIK ÇALAN ADAM” SERGİLERİNİ ELE ALAN DİĞER YAZILARLA, BU SAYIDA DA SİZLERİ VE BİZLERİ SANAT DÜNYAMIZ’DA BULUŞTURMAYA DEVAM EDİYOR.
DAHA NİCE 45 YILLARA DİYEREK 2019 YILININ TÜM DÜNYADA HUZUR VE BARIŞ İÇİNDE GEÇMESİNİ DİLERİM.
- Zeynep İnankur: Çalışkan, Disiplinli, Yüreklendirici Bir Hoca ve Zarif Bir Akademisyen - Nazlı Pektaş - Zeynep İnankur
TÜRKİYE’DE SANATA, KÜLTÜRE EMEĞİ GEÇMİŞ ÖNEMLİ BULUŞMALARDAN OLUŞAN “BELLEK/EMEK” DİZİSİNDE SANAT TARİHÇİ NAZLI PEKTAŞ’IN BU SAYIDAKİ KONUĞU PROF. DR. ZEYNEP İNANKUR OLDU.
Sanat Tarihi’ne Giriş dersini Prof. Dr. Zeynep İnankur’dan dinleyen bir Mimar Sinan’lı olarak şanslı kuşağın içindenim. Bugünden düne baktığımda, öğrencileri Zeynep Hoca’nın derslerine bağlayan kuvvetin; derslerin içeriği ile birlikte bizimle kurduğu mesafeli ama bir o kadar da açık ve net üslubu olduğunu düşünüyorum. Ayrıca, araştırmaya ve titiz çalışmaya verdiği önem ve yüreklendirici üslubu yıllar içinde nitelikli akademisyenlerin Türkiye sanat ortamında var olmasını sağlamıştır.
İlerleyen yıllarda aldığımız Avrupa Sanatı II, 18. ve 19. Yüzyıl Resim ve Heykel Sanatı derslerinde de bu bağlılık dersleri kaçırmama isteği ve ders kırmama iradesiyle birleşmişti. Sanat Tarihi disiplinini kronolojik bilgiler akışı olmanın ötesinde bir farkındalıkla anlatan Zeynep İnankur; tüm o bilginin ışığında yüzyılların içinden çıkıp gelen resim ve heykeller eşliğinde kullandığı samimi dili, anlattıklarına olan inancı ve zarif üslubuyla bizi çok zevkli ve unutulmaz bir yolculuğa çıkarır, düş gücümüzü derse dahil ederdi. Zeynep Hoca’nın derslerini dinlemek bir yandan içinden geçtiğimiz bilim dalının önemini ve ilişkilendiği diğer alanları kavramak açısından önemlidir. Diğer yandan da sorular sormamıza sebep olarak bu alanda çalışma isteği uyandırdığı için kıymetlidir. Zira Zeynep İnankur’un ve hem dostu hem de çalışma arkadaşı Sanat Tarihçisi Prof. Dr. Semra Germaner Hocamın yönettikleri onlarca tez, Türkiye’de sanat tarihi yazımında önemli kaynaklar olmuştur. Yetiştirdikleri sanat tarihçiler de bu alanı beslemeye ve güçlendirmeye devam etmektedir.
Zeynep Hoca, bir yandan kendi akademik çalışmaları, bir yandan çeşitli yayınlarda yayımlanan makaleleri ve kitaplarıyla, Türkiye’de sanat tarihinin ilerlemesine yoğun emek vermiş bir akademisyendir. Öğrencileri, yürüttüğü tezler, ulusal ve uluslararası kongrelerde sunduğu bildiriler ve üzerinde çalıştığı konular; hocanın birikim ve deneyimi ile birlikte Türkiye’de sanat tarihi yazımının kuşkusuz modern bir çizgide yol almasını sağlamış ve devam ettirmiştir.
Devamı bu sayıda...
- Spiritüalite, Soyut Sanatın Doğuşu: Hilma af Klint ve Emma Kunz - Elif Kamışlı
2017’DE TORINO’DA AÇILAN “COLORI” [RENKLER] SERGİSİNİ HAZIRLAYAN EKİPTE YER ALAN İSTANBUL BİENALİ SERGİ YÖNETİCİSİ ELİF KAMIŞLI, SOYUT SANATIN DOĞUŞUNDA ÖNEMLİ ROL OYNAYAN İKİ KADIN SANATÇI HILMA AF KLINT’İN (1862-1944) VE EMMA KUNZ’UN (1892-1963) DUYULARLA İÇ İÇE GEÇEN ÇALIŞMALARINI SPİRİTÜALİTEYLE İLİŞKİLERİ BAĞLAMINDA YORUMLADI.
Renk doğanın ve tüm evrenin ruhunun parçasıdır; bizler rengi deneyimlediğimiz zaman bu ruh parçasında bir payımız olur.
Rudolf SteinerTanrı her zaman geometrik usullerle çalışır.
PlatoBu yazının kaleme alınmasına sebep olan spiritüalite üzerine düşüncelerim bundan dört buçuk yıl önce Şişhane’deki ofis masamdan, Adyar’daki (Hindistan) Uluslararası Teozofi Derneği’yle yaptığım bir telefon görüşmesiyle şekillenmeye başlamıştı. Haliç’i gölgelendiren yağmur bulutlarını izlerken zayıf sinyalin ardında çalan telefonu, onu saran odayı, ahizeye uzanan eli hayal ediyordum. İlerleyen aylarda sık sık çevireceğim bu numarayı arama sebebim, o dönem üzerinde çalışmakta olduğumuz sergiye eklemek istediğimiz Düşünce Biçimleri resimleriydi. Uluslararası Teozofi Birliği’nin ikinci başkanlığını yapmış, 19. yüzyılın sonunda İngiltere’de işçi hareketinde yer almış, kürtaj yanlısı gösterilere verdiği destek yüzünden tutuklanmış, ailesini bırakıp Hindistan’a yerleştikten sonra 300’ün üzerinde önemli metni kaleme almış efsanevi figür Annie Besant’ın Charles W. Leadbeater ile birlikte yazdığı Düşünce Biçimleri (Thought-Forms) kitabı 1905’te yayımlanmıştı. İlk olarak 1896’da Teozofi Derneği’nin Lucifer dergisinde bahsedilen konuyu bu kitapta geliştiren yazarlar, her düşüncenin yarattığı ikili etkiyi (ışıldayan bir titreşim ve değişen bir biçim) farklı durumlar içinde gözlemliyor, sadece yüce ruhların (higher spirits) bakışına giren bu renkler ve şekilleri ise detaylıca anlattıkları John Varley, Bay Prince ve Bayan Macfarlane resmediyordu. Bu kitabı süsleyen 57 resim yıllar içerisinde birçok sanatçıya ilham kaynağı olurken, Düşünce Biçimleri 20. yüzyılın ilk yarısında, soyut sanatın öncüsü sayılan Wassily Kandinsky, Paul Klee, Hilma af Klint, František Kupka, Edvard Munch ve Piet Mondrian gibi isimlerin kütüphanesinde yerini alıyordu. Politik çatışmalar sebebiyle yerkürenin farklı köşeleri kuraklaşmaktayken, zengin ruhları birbirine bağlayan görünmez bir hat Teozofi ile inşa ediliyordu.
Devamı bu sayıda...
- Cremaster Döngüsü’nde Gerçek, Sosyal Sistem Teorisi ve İnsansonrası - Rıfat Şahiner
2017’DE TORINO’DA AÇILAN “COLORI” [RENKLER] SERGİSİNİ HAZIRLAYAN EKİPTE YER ALAN İSTANBUL BİENALİ SERGİ YÖNETİCİSİ ELİF KAMIŞLI, SOYUT SANATIN DOĞUŞUNDA ÖNEMLİ ROL OYNAYAN İKİ KADIN SANATÇI HILMA AF KLINT’İN (1862-1944) VE EMMA KUNZ’UN (1892-1963) DUYULARLA İÇ İÇE GEÇEN ÇALIŞMALARINI SPİRİTÜALİTEYLE İLİŞKİLERİ BAĞLAMINDA YORUMLADI.
Renk doğanın ve tüm evrenin ruhunun parçasıdır; bizler rengi deneyimlediğimiz zaman bu ruh parçasında bir payımız olur.
Rudolf SteinerTanrı her zaman geometrik usullerle çalışır.
PlatoBu yazının kaleme alınmasına sebep olan spiritüalite üzerine düşüncelerim bundan dört buçuk yıl önce Şişhane’deki ofis masamdan, Adyar’daki (Hindistan) Uluslararası Teozofi Derneği’yle yaptığım bir telefon görüşmesiyle şekillenmeye başlamıştı. Haliç’i gölgelendiren yağmur bulutlarını izlerken zayıf sinyalin ardında çalan telefonu, onu saran odayı, ahizeye uzanan eli hayal ediyordum. İlerleyen aylarda sık sık çevireceğim bu numarayı arama sebebim, o dönem üzerinde çalışmakta olduğumuz sergiye eklemek istediğimiz Düşünce Biçimleri resimleriydi. Uluslararası Teozofi Birliği’nin ikinci başkanlığını yapmış, 19. yüzyılın sonunda İngiltere’de işçi hareketinde yer almış, kürtaj yanlısı gösterilere verdiği destek yüzünden tutuklanmış, ailesini bırakıp Hindistan’a yerleştikten sonra 300’ün üzerinde önemli metni kaleme almış efsanevi figür Annie Besant’ın Charles W. Leadbeater ile birlikte yazdığı Düşünce Biçimleri (Thought-Forms) kitabı 1905’te yayımlanmıştı. İlk olarak 1896’da Teozofi Derneği’nin Lucifer dergisinde bahsedilen konuyu bu kitapta geliştiren yazarlar, her düşüncenin yarattığı ikili etkiyi (ışıldayan bir titreşim ve değişen bir biçim) farklı durumlar içinde gözlemliyor, sadece yüce ruhların (higher spirits) bakışına giren bu renkler ve şekilleri ise detaylıca anlattıkları John Varley, Bay Prince ve Bayan Macfarlane resmediyordu. Bu kitabı süsleyen 57 resim yıllar içerisinde birçok sanatçıya ilham kaynağı olurken, Düşünce Biçimleri 20. yüzyılın ilk yarısında, soyut sanatın öncüsü sayılan Wassily Kandinsky, Paul Klee, Hilma af Klint, František Kupka, Edvard Munch ve Piet Mondrian gibi isimlerin kütüphanesinde yerini alıyordu. Politik çatışmalar sebebiyle yerkürenin farklı köşeleri kuraklaşmaktayken, zengin ruhları birbirine bağlayan görünmez bir hat Teozofi ile inşa ediliyordu.
Devamı bu sayıda...
Deneyimseller - Zafer Aracagök
Kafka’nın Büyülü Dünyasından Gelen Ressam: Metin Çelik - Özgenur Geris - Metin Çelik
99 Kare ve Sezer Tansuğ’un Mirası - Ömer Faruk Şerifoğlu
Hayal Gücü Bağlamında Romantizm-Sürrealizm İlişkisi - Uras Kızıl Bozlu Sanat Kütüphanesi - Yücel Manyas – Oğuz Erten
- Bozlu Sanat Kütüphanesi - Yücel Manyas – Oğuz Erten
TÜRKİYE’DE SANAT KÜTÜPHANELERİNE ADANAN DİZİMİZ DEVAM EDİYOR. YAPI KREDİ ARAŞTIRMA KÜTÜPHANECİSİ YÜCEL MANYAS’IN BU SAYIDAKİ KONUĞU BOZLU ART PROJECT DİREKTÖRÜ OĞUZ ERTEN, KONUSU BOZLU SANAT KÜTÜPHANESİ OLDU.
Bozlu Sanat Kütüphanesi, sağlık ve teknoloji alanında faaliyet gösteren Bozlu Holding bünyesinde 2013 yılında kurulan Bozlu Art Project’in bir parçası olarak hizmet vermektedir. Kütüphane, Bozlu Art Project’in Şişli’deki merkezinde, İtalyan mimar Giulio Mongeri’nin eseri olan tarihi Mongeri Binası’nda yer almaktadır. Koleksiyonunu; sanat alanındaki Osmanlıca yayınlar, sanatla ilgili kuramsal kaynaklar, yerli ve yabancı sanat dergileri, müze, galeri ve özel sanat koleksiyonları katalogları, fotoğraf, mimari, müzecilik gibi farklı alanlardaki kaynaklar oluşturmaktadır. Kütüphane Salı – Cuma günleri, 13.00 – 17.30 saatleri arasında randevu ile ziyaret edilebilmektedir.
Yücel Manyas: Okurlarımız Bozlu Art Project’in çalışmalarını, proje yöneticileriniz Özlem İnay Erten ve Oğuz Erten’le yapılan ve Sanat Dünyamız’ın 152. sayısında yayımlanan söyleşiden hatırlayacaklardır, ama yeni okurlarımız için kısaca Bozlu Art Project’ten ve hizmet verdiğiniz Mongeri Binası’ndan bahsedebilir misiniz?
Oğuz Erten: 2013 yılının Aralık ayında Nişantaşı ve Şişli olmak üzere iki ayrı mekânda faaliyet göstermeye başlayan Bozlu Art Project, Şişli’deki yönetim merkezini 2016 yılının Mart ayında Mongeri Binası’na taşıdı. Yeni yıl itibarıyla Nişantaşı’ndaki galeri faaliyetlerimizi de Mongeri Binası’na taşıyarak tüm etkinliklerimizi tek bir çatı altında birleştirmeyi hedefliyoruz. Böylece ziyaretçiler aynı mekânda retrospektif nitelikli sergilerin yanı sıra temsiliyetini sürdürdüğümüz sanatçıların sergilerini de izleyebilecekler, sanat konuşmaları ve sanat turları gibi etkinliklerimizi takip edebilecekler, kütüphanemizden faydalanma imkânı bulacaklar. Ali Alışır, Kazım Karakaya, Çağatay Odabaş, Server Demirtaş, Sinan Demirtaş, Gamze Taşdan, İlgen Arzık, Meliha Sözeri, Semih Zeki gibi sanatçıların temsiliyetini sürdüren galerimiz, gerçekleşen faaliyetleri destekleyen monografik ve sanat tarihsel nitelikli yayınlar çıkaran bir yayınevi ve geniş kapsamlı bir kütüphaneye sahip. Neş’e Erdok ile başlayan ve Can Göknil sergisi ile devam eden retrospektif nitelikli sergilerimizle sanat dünyasının önemli isimlerinin eserlerini, yayın faaliyetlerimizle de destekleyerek sanatseverler ile buluşturuyoruz. Bunun yanı sıra temsil ettiğimiz sanatçılarımızı sergi, yayın, tanıtım faaliyetlerimiz ve kurumsal işbirliklerimiz ile destekleyerek, üretimlerine katkıda bulunmayı, ulusal ve uluslararası arenada daha fazla görünür kılmayı hedefliyoruz. Yegâne amacımız, 150 yıllık sanat tarihimizi eksiksiz okuyabileceğimiz bir platform yaratıp, uluslararası sanatçılar çıkarılması konusunda bu alana katkıda bulunmak.
Devamı bu sayıda...