Kaybolan, kaybettirilen kavramların peşinde

PAYLAŞ
YORUM YAZ
İçindekiler

153. sayıda:
Mehmet Rifat, Roland Barthes’ın posta pulunu çağdaş minyatür sanatı diye tanımladığı bir ara-metnini,  Mitolojiler kitabı ve Le Nouvel Oobservateur’deki kroniklerini birbirine bağlayarak inceledi.

Gültekin Emre, eğitimini İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nin ardından Düsseldorf Güzel Sanatlar Akademisi’nde Joseph Beuys ve Rupprecht Geiger yanında tamamlayan sanatçı/oyun yazarı Metin Talayman’ı (1939-1999) desenlerinden örneklerle anlattı.

15. Venedik Mimarlık Bienali’ne Türkiye’nin katılımını ve Türkiye Pavyonu’ndaki, Feride Çiçekoğlu, Mehmet Kütükçüoğlu ve Ertuğ Uçar küratörlüğünde gerçekleştirilen Darzana adlı çalışmayı mimarlık tarihçisi Prof. Uğur Tanyeli birkaç katmanda değerlendirdi.

Sanat Dünyamız’ın Necmi Sönmez küratörlüğünde süregelen fragMENtaTION dizisinin bu sayıdaki konuğu İnci Furni oldu. Sönmez’in yazısında dediği gibi “İnci Furni’nin ‘Üç Saka’ isimli projesi, ilk bakışta minimalist karakterli bir duvar heykeli gibi gözükse de, hem formsal hem de içeriksel açıdan İstanbul’daki güncel yaşama ait sosyolojik, ekonomik referansları gündeme getiren ağlar üzerine kurulmuş bir çalışmadır.”

Gülsün Karamustafa’nın Berlin’deki çağdaş sanatlar müzesi Hamburger Bahnhof’ta yer alan “Kronografya” sergisi vesilesiyle, Huo Rf  sanatçıyla bir söyleşi yaptı.

Ürdün’ün başkenti Amman’da açılan “Çizgisel Aşkınlık” sergisi hakkında sanatçı Cansu Çakar ve sergiye öncülük eden Bige Örer ile Mine Haydaroğlu bir söyleşi yaptı.

Sanatçı Mehmet Ulusel’in de yer aldığı Rimini Desen Bienali’nin düzenleyicisi sanatçı, yazar, akademisyen Massimo Pulini ile Bengi Oya bir söyleşi gerçekleştirdi.

Yazar Tunç Tayanç sanatçı Turner’a adanmış dört pulu ve sanatçının bu pullardan birinde yer alan bir tablosunun ardındaki öykünün Sultan Abdülmecid’e bağlantısını anlattı.

Nusret Polat sanat tarihinin önemli isimlerinden Aby Warburg’u ve onun Mnemosyne Atlası’nı anlattı.

Kültigin Kağan Akbulut Galerist’te, Postmasters Gallery, New York işbirliğiyle, Serkan Özkaya ve Paulina Bebecka küratörlüğünde açılan “küçük, daha küçük, en küçük...” başlıklı sergi üzerine yazdı.

EDİTÖRDEN

  • Kaybolan, kaybettirilen kavramlarin peşinde - Mine Haydaroğlu

    İNCİ FURNİ’NİN BU SAYIMIZ İÇİN HAZIRLADIĞI “ÜÇ SAKA” PROJESİ, NECMİ SÖNMEZ’İN YAZISINDA DA OKUYACAĞINIZ GİBİ İSTANBUL’UN TARİHİNDE OLAN, MİMARİSİNE DE YANSIMIŞ BİR PAYLAŞIMDAN YOLA ÇIKIYOR.

    DESENLERDEN HEYKELE VARAN, SANAT TARİHSEL OKUMALAR AÇISINDAN ÇOK ZENGİN “ÜÇ SAKA” BURADAN, YERELDEN BİR İMGEYLE YOLA ÇIKARAK VİCDAN, BOŞLUK, ŞEFFAFLIK GİBİ KAVRAMLARA VARMASI AÇISINDAN ÖZELLİKLE DİKKAT ÇEKİCİ. HEM DUYGU, HEM DÜŞÜNCE AĞIRLIKLI. SAYGI, ANLAMA, PAYLAŞMA GİBİ KAYBOLAN, KAYBETTİRİLME YOLUNDA OLAN DEĞERLERİN KALICILIĞINI HİSSETTİREN, ÇOK ÖZENLİ, DİKKATLİ GÖZLERE ÇOK ŞEYLER ANLATACAK BİR ÇALIŞMA.

    AĞIRLIKLI OLARAK GEÇİCİ NİTELİKLERE ODAKLANAN GÜNÜMÜZ SANATININ BELKİ DE YAVAŞ YAVAŞ YÜZÜNÜ DÖNDÜĞÜ YER ARTIK KALICI OLANDIR. GÖRÜNÜŞTE MÜTEVAZI AMA GERÇEKTE DOPDOLU, İNSANLARIN, HAYVANLARIN RUHLARININ İNCELİKLERİNİ BULAN, BU İNCELİKLERİ ORTAYA ÇIKARABİLEN, SONUÇTA SAYGININ, SEVGİNİN, ANLAYIŞIN KALICI OLDUĞUNU HATIRLAYAN SANAT, TEK TEK SANATÇILARIN BAŞARILARINDAN ÇOK, BİRLİKTE YÜKSELEN SESLERLE HAYATIMIZA GİRECEK Mİ GÖRECEĞİZ. ÇOK ÇEŞİTLİ, ÇOK ANLAMLI YAPIYORUZ DERKEN YÜZEYSELLEŞTİRİLEN, ANLAMINI KAYBEDEN KAVRAMLARI YENİDEN DÜŞÜNÜRKEN SANAT YANIMIZDA OLACAK – TARİH BOYUNCA OLDUĞU GİBİ.

    HAYATIN HER ALANINI ANLAMANIN YOLLARINDAN BİRİ OLAN SANAT YÜZEYDE KALANLARI DA DERİNLİKLERE VARANLARI DA İŞARET EDİYOR, GÖSTERİYOR SONUÇTA.

    İYİ YAZLAR.

  • “Mitolojiler”, “Kronik” ve “Posta Pulu” -  Mehmet Rifat

    GÖSTERGEBİLİM, ELEŞTİRİ KURAMLARI VE FRANSIZ EDEBİYATI ALANLARINDA ÇALIŞAN MEHMET RİFAT, BİR DÖNEM DERS VE SEMİNERLERİNİ İZLEDİĞİ ROLAND BARTHES’IN ÇALIŞMALARINI ÇOK YÖNLÜ İNCELEMEYE DEVAM EDİYOR. BURADAKİ METNİNDE BARTHES’IN POSTA PULUNU ÇAĞDAŞ MİNYATÜR SANATI DİYE TANIMLADIĞI BİR ARA-METNİNİ, MİTOLOJİLER KİTABINI VE LE NOUVEL OBSERVATEUR’DEKİ KRONİKLERİNİ BİRBİRİNE BAĞLAYARAK İNCELİYOR; DÜNYAYA DERİNLİKLİ VE KEYİFLİ BAKIŞIN GÖZLEM VE YAZIYLA NASIL AKTARILABİLECEĞİNİN BİR ÖRNEĞİNİ VERİYOR.

    Devamı bu sayıda...
  • Metin Talayman’ın Unutulmuş Desen Defteri -Gültekin Emre

    EĞİTİMİNİ İSTANBUL DEVLET GÜZEL SANATLAR AKADEMİSİ RESİM BÖLÜMÜ’NDE HALİL DİKMEN, ZEKİ FAİK İZER, DÜSSELDORF GÜZEL SANATLAR AKADEMİSİ’NDE JOSEPH BEUYS VE RUPPRECHT GEIGER YANINDA TAMAMLAYAN SANATÇI/OYUN YAZARI METİN TALAYMAN’IN (1939-1999) DESEN DEFTERİ, BİREY VE KENT BAĞLAMINDA DUYGU VE DÜŞÜNCELERİN EN FİLTRESİZ DIŞAVURUMUNUN ÇARPICI BİR ÖRNEĞİ. GÜLTEKİN EMRE ANLATTI.

    Devamı bu sayıda...
FragMENtaTION 25 - İnci Furni Venedik Bienali’ne Türkiye Katılımı, 2016 - Uğur Tanyeli
Gülsün Karamustafa ile Söyleşi - Huo Rf
1+4 Pulla J.M.W. Turner (1775-1851): Lüksemburg, Venedik ve Sultan Abdülmecid - Tunç Tayanç
Cüceler Dev Kurumlara Karşı - Kültigin Kağan Akbulut
Rimini Desen Bienali üzerine Massimo Pulini ile söyleşi - Bengi Oya
  • Aby Warburg ve Mnemosyne Atlası - Nusret Polat

    YRD. DOÇ. DR. NUSRET POLAT FELSEFE VE SANAT TARİHİNİ BULUŞTURAN ÇALIŞMALARI İNCELEMEYE DEVAM EDİYOR. BU SAYIDAKİ YAZISINDA SANAT TARİHİNİN ÖNEMLİ İSİMLERİNDEN WARBURG’U VE ONUN ARAŞTIRMALARINI BİRARAYA GETİRDİĞİ MNEMOSYNE ATLASI’NI ANLATTI.

    Devamı bu sayıda...

Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.

* E-posta adresiniz hiç kimseyle paylaşılmayacaktır.