Nahid Sırrı Örik’in İlk Hikâyesi

PAYLAŞ
YORUM YAZ
İçindekiler

Nahid Sırrı’nın ilk öyküsü ve bir “Garip” fotoğrafının tarihi

Yapı Kredi Yayınları’nın iki aylık edebiyat dergisi "Kitap-lık"ın yeni sayısında gün ışığına çıkan iki önemli belge var: 1) Nahid Sırrı Örik’in yayımlanmış ilk öyküsü “Kin” ilk kez Latin harfleriyle Türkçede, 2) Garip şairlerinin bir arada olduğu meşhur fotoğrafın dört imzalı ve ithaflı bir kopyası.

Oğuz Demiralp’in “Edip Cansever Üzerine Konuşma Notları” başlıklı yorum yazısı, Mehmet Rifat’ın “Ahmet Cemal, Yazko Çeviri ve Dil Yazıları” başlıklı anı yazısı bu sayının öne çıkanları. Tuğrul Tanyol, Metin Celâl, Ali Asker Barut, Mehmet Can Doğan, Mehmet S. Fidancı, Levent Karataş, Osman Özçakar, Alper Beşe, Emin Kaya, Hande Koçak, Ali İhsan Bayır, Zeliha Cenkci, Peter Laugesen şiirleri; Şiir Erkök Yılmaz, Ethem Alpaydın, Murat Çelik, Batıkan Köse, Berkan M. Şimşek, Ezgi Üstündağ, Çağatay Yılmaz öyküleri; Uğur Kökden, İsmet Tokgöz, Mahir Öztaş, Serdar Rifat Kırkoğlu, Mustafa Ruhi Şirin, Necmi Sönmez, Enrique Vila-Matas, Melih Elhan, Saba Öymen, Mukadder Özgeç, İsmail Çam, Seval Şahin yazıları ve Semra Aktunç söyleşisiyle "Kitap-lık"talar.

_______________________

“Kitap-lık” her mevsim iyi edebiyatın izinde.

"Kitap-lık", YKY’nin kitap tanıtım dergisi olarak Eylül 1993’te çıktı ve bir süre ücretsiz dağıtıldı. 1997’ye dek kitap tanıtma, eleştiri, deneme, inceleme, değini yazılarıyla kitap evreninde olup bitenleri yakından izledi.

1998’den sonra mevsimlik (üç aylık), 2000’den sonra da iki aylık periyotla çıktı ve “ciddi”, “ağır” bir edebiyat dergisi kimliği kazandı. Yeryüzü yazınının tüm dillerine kendini açtı.

2003’te içeriği ve tasarımı yenilenerek “aylık edebiyat dergisi” çizgisine oturdu. 2005’e dek ekler verdi, yurt genelinde gazete bayilerinde satıldı; bir ara tirajı on bini geçti. On yıl süren "YKY Şiir Yıllığı" armağanlarıyla 2000’li yılların şiir ortamını etkiledi.

Eylül 2012’de, dergiciliği etkileyen yeni koşullar karşısında yeniden iki aylık periyoda döndü.

2015’e gelindiğinde ise dergi yeniden tasarlanıp renkli baskıya geçerek daha canlı bir görüntüye büründü.

"Kitap-lık" bugün artık içeriği ve biçimiyle, seçiciliği ve özeniyle, “iyi edebiyat okuru”nu gözeten tutarlı çizgisiyle etkisini, gücünü iyice duyurmuş bir dergi. Dosya ve Babil Kulesi gibi kalıcı bölümleriyle, şiir, öykü, deneme, eleştiri, inceleme, anı, günlük, gezi yazısı, mektup, söyleşi türlerine dengeli ve geniş bir biçimde yer vermesiyle, gelenekçi-yenilikçi, yerli-yabancı, doğulu-batılı, yaşlı-genç ayrımı yapmadan, derinlikli, doyurucu, kuşatıcı, özgürlükçü, özgünlükçü ve etkili olma çabalarıyla günümüz edebiyat dergiciliğine yön vermekte.

"Kitap-lık", bütün kitapseverlerin ve edebiyat dostlarının dergisi olmayı sürdürüyor.

Yayımlama Koşulları
• Şiir, öykü, deneme, eleştiri, inceleme, anı, günlük, gezi yazısı, mektup, söyleşi türlerindeki yazınsal çalışmalara yer verilir.
• Daha önce internet ya da basılı yayınlarda yer almamış, sadece Kitap-lık için gönderilmiş çalışmalar dikkate alınır.
• Üç gün içinde yayımlanacağı bilgisi verilmezse yayımlanmayacak demektir, bu durumda herhangi bir gerekçe açıklanmaz.
• omer.yalcin@ykykultur.com.tr adresine özel, kısa bir özgeçmişle birlikte gönderilen çalışmalar dikkate alınır.

  • EDİTÖRDEN

    Enrique Vila-Matas’ın, Melville’in “yapmamayı tercih eden” anlatı karakteri Bartleby gibi, bir daha yazmamayı tercih eden yazarları anlattığı “Bartleby ve Şürekâsı” kitabını okurken edebiyatımızın küskünlerini düşünmeden edememiştim.

    Yazınsal suskunluğuyla ünlenmiş yazar yoktur bizde. Kültürel ortamımız böylesi suskunlukların altını çizecek, sessizliklerin yankısını duyuracak nitelikte değil çünkü. Yazanların kadrinin bilinmediği yerde yazmayanlara kim dönüp bakacak.

    Biz okurlar da az günahkâr değilizdir hani. Bazı yazarları, az yazdıkları için övüp, okurken yeriniriz. Bazılarını ise, çok yazmışlar diye sövüp, okumaya eriniriz. Az yazanlar bizi kendilerinden mahrum ederek cezalandırmışlar da buna karşılık biz de çok yazanları okumayarak cezalandırmaktayızdır sanki.

    Başta Orhan Veli olmak üzere, şu ya da bu şekilde erken yitirdiğimiz sanatçıların yarım kalmış serüvenlerini zihnimizde canlandırmayı, onlara kendimize göre bir gelecek kurmayı severiz. Yaşasaydı şöyle yazardı böyle yazardı deriz.

    Bir de edebiyat dünyasına türlü nedenlerle küsmüş, tamamen ya da uzunca bir dönem kalem bırakma eylemi yapmış, kendini bu dünyadan sürmüş, sadece okurluğuyla yetinmeyi yeğlemiş yazarlar var. Vaktiyle yazdıkları bir iki kitabı da unutturmuş yazarlar.

    Burada isim sıralayarak bir Küskün Yazarlar Derneği kuracak değilim, ancak, bir başka yazı için aklıma gelen değerli bir yazarımızın arşivden bulup çıkardığım can yakan son iki cümlesini buraya kaydetmeden geçemeyeceğim: “Başarısız bir yazar olduğumu kabullendiğimden, 1994’de yazmamaya karar verdim. O günden beri, herhangi biri olarak hayattan keyif alıyorum.”

    1999 Mayısında, “Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi”ni hazırlarken gönderdiğimiz bilgi formunun sonuna iş bu notu düşen Selçuk Baran hanımefendiyi altı ay sonra tümden yitirmiştik… Çok yaşasın kitapları.

    Özür: Önceki sayımızda yer alan “Cahit Zarifoğlu’nun “Ben Sana Mecburum”daki Mektubu” başlıklı yazının görselindeki “Sezai Karakoç” imzasının gerçek olmadığı konusunda dikkatimizi çeken Ömer Erdem’e teşekkür eder, Sayın Karakoç’tan ve okurlarımızdan özür dileriz.


ŞİİRSEL
YUSUF ÇAĞLAR - Bir “Garip” fotoğrafının tarihi
OĞUZ DEMİRALP - Edip Cansever Üzerine Konuşma Notları

ŞİİR
TUĞRUL TANYOL
METİN CELÂL
ALİ ASKER BARUT
MEHMET CAN DOĞAN
MEHMET S. FİDANCI
LEVENT KARATAŞ
OSMAN ÖZÇAKAR
ALPER BEŞE
EMİN KAYA
HANDE KOÇAK
ALİ İHSAN BAYIR
ZELİHA CENKCİ
PETER LAUGESEN

ÖYKÜ
FIRAT BİRCAN - Nahid Sırrı Örik’in İlk Hikâyesi: “Kin”
ŞİİR ERKÖK YILMAZ - Güz Sineği
ETHEM ALPAYDIN - İki Arkadaş
MURAT ÇELİK - “Her gün rüya görüp dağların karına bakmaya giderdim”
BATIKAN KÖSE - Noktalı Virgülle Biten Bir Öykü
BERKAN M. ŞİMŞEK - Soyağacı
EZGİ ÜSTÜNDAĞ - Yirmi Sekiz Dakika Kala
ÇAĞATAY YILMAZ - Akvaryum

ANI
MEHMET RİFAT - Ahmet Cemal, Yazko Çeviri ve Dil Yazıları

DENEME
MAHİR ÖZTAŞ - Yazınsal Metne Konuk Olmak
İSMET TOKGÖZ - Gece Mahallesi
SERDAR RİFAT KIRKOĞLU - Doğu’ya Yolculuk’un Eşiğinde Flaubert
ENRIQUE VILA-MATAS - Gide’in Takıntısı
SABA ÖYMEN - Resim Kasaba

MEKTUP
NECMİ SÖNMEZ - Yüksel Arslan’a Veda Mektubu
MELİH ELHAN - Tanpınar’dan Camus’ye

GÜNLÜK
UĞUR KÖKDEN - Marmara Adası
MUSTAFA RUHİ ŞİRİN - Rüyadan Doğan Rüyalar - I

BABİL KULESİ
SEMRA AKTUNÇ - “Öykü yazmak için gün ışığı ararım”
SÖYLEŞİ: Bengü Vahapoğlu
MUKADDER ÖZGEÇ - Söylevci Büyükbaba ile Kekeleyen Felix Grandet’nin Benzeşen Öyküleri
İSMAİL ÇAM - Kurgusal Metinlerde Anlatıcı Rolü

BUGÜNKÜ EDEBİYATIMIZDA ESERLER SÖZLÜĞÜ
SEVAL ŞAHİN

BULMACA
Hazırlayan: Ersin Tezcan

Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.

* E-posta adresiniz hiç kimseyle paylaşılmayacaktır.