Bir Kafka-Walser karşılaştırması

PAYLAŞ
YORUM YAZ
İçindekiler

YKY’nin kitap tanıtım dergisi olarak Eylül 1993’te çıktı ve bir süre ücretsiz dağıtıldı. 1997’ye dek kitap tanıtma, eleştiri, deneme, inceleme, değini yazılarıyla kitap evreninde olup bitenleri yakından izledi. 1998’den sonra mevsimlik (üç aylık), 2000’den sonra da iki aylık, hacimli bir edebiyat dergisiydi. 2003’te içeriği ve tasarımı yenilenerek “aylık edebiyat dergisi” oldu. 2005’e dek ekler verdi, yurt genelinde gazete bayilerinde satıldı; 1980’lerden sonra on binden çok satan tek edebiyat dergisi unvanını aldı. On yıl süren YKY Şiir Yıllığı armağanlarıyla şiir ortamını etkiledi. Eylül 2012’de tekrar “iki aylık edebiyat dergisi” oldu.
Son on yılda içeriği ve biçimiyle, seçiciliği ve özeniyle, “iyi edebiyat okuru”nu gözeten tutarlı çizgisiyle etkisini, gücünü iyice duyurdu. Dosya ve Babil Kulesi gibi kalıcı bölümleriyle, şiir, öykü, deneme, eleştiri, inceleme, anı, günlük, gezi yazısı, mektup, söyleşi türlerine dengeli ve geniş bir biçimde yer vermesiyle öne çıktı. Gelenekçi-yenilikçi, yerli-yabancı, doğulu-batılı, yaşlı-genç ayrımı yapmadan, derinlikli, kuşatıcı, özgürlükçü ve etkili olma çabalarıyla günümüz edebiyat dergiciliğine yön verdi.
Kitap-lık, kitapseverlerin dergisi olmayı sürdürüyor.

 

Yayımlama Koşulları:

Şiir, öykü, deneme, eleştiri, inceleme, anı, günlük, gezi yazısı, mektup, söyleşi gibi yazınsal çalışmalara yer verilir.
Gönderilen çalışmalara üç gün içinde yanıt verilmediyse yayımlanmaz ve herhangi bir gerekçe bildirilmez.
omer.yalcin@ykykultur.com.tr adresine özel, kısa bir özgeçmişle birlikte gönderilen çalışmalar dikkate alınır.

  • EDİTÖR'DEN
    Edebiyat dünyamızın sıkıntılarından biri de yitirdiğimiz yazarların kitapları, belgeleri ve eşyalarını saklayıp koruyacak kurumların eksikliğidir. Hiç kuşku yok ki yazar varisinin ilgisi, bilgisi ve gayretine bırakılamayacak önemde bir konu bu. Onlar, dost ahbap ilişkileriyle, iyi niyetlerle yola çıksalar da gün gelir duyduklarımıza yazıklanıp üzülürüz.
    Kitapları bir yana koyalım şimdilik; onlar ya kütüphane raflarında ya da sahaf mezatlarında ilgilisine, alıcısına bir şekilde ulaşmakta. Asıl can sıkan, yazarın geride bıraktığı belgelerle eşyanın korunup saklanması, gerektiğinde sergilenmesi sorunu.
    Yazılı, basılı ve görsel belgelerin, resmi evrakın, kaleminden gözlüğüne, daktilosundan ağızlığına, saatinden yüzüğüne bir yazarın akla gelebilecek her tür eşyası nereye gitmekte, ne olmakta? Ya sevenlerine, dostlarına hatıra olarak dağılmakta, eşsiz bir şeyse müzayedeye çıkmakta ya da edebiyatsever bir koleksiyoncunun merakı sayesinde ortalığa düşmekten, kaybolup gitmekten kurtulmakta.
    Böyle mi olmalı? Şansına, sevenlerinin varlığına mı bırakılmalı? Burada başka bir akıl, sağlıklı bir yöntem lazım değil mi?
    Türkiye gibi kültür kurumları az gelişmiş bir ülkede, en azından şimdilik, tutulacak en akılcı yol kitaplara, belgelere, eşyaya paha biçilmesi, yani hiç değilse ticari kuralların işlemesidir. Çünkü maalesef akçesel bir karşılığı olmadıkça korunması da güçleşiyor kültürel varlıkların.
    Peki, gerçekte bu varlıkları koruması gereken, hayatta olmayan bir yazara sahip çıkması beklenen kurumlar hangileri? Kültür ve Turizm Bakanlığı?’na bağlı kurumlar, belediyeler, üniversiteler, dernekler, vakıflar… Ama işte sorunun bam teli de burada: Bu kurumların kararlarını, girişimlerini, işleyişlerini belirleyen etmenler neler? Bu etmenler kültürel, sanatsal yöntemlere, nesnel kıstaslara ne kadar uygun?
    Baktığımızda ya hemşerilik duyguları, ya dost ahbap ilişkileri ön planda, ama işin başında belediyeler ve devlet varsa büyük ölçüde siyasi dayanışmalar. Kimi zaman alttan alta işleyen, kimi zaman göstere göstere alınan siyasi kararlar bin bir türlü Kültürel Vandallıkları beraberinde getiriyor. Siyasetin her alanda tek belirleyen olduğu bir ülkede kültür de sanat da siyasi gerilimlerin her türlüsünden nasibini alır, diyeceksiniz. Öyle...
    Demek ki, Aşiyan Müzesi, Galata Mevlevihanesi Müzesi, Sait Faik Müzesi, Hüseyin Rahmi Gürpınar Müze Evi, Orhan Kemal Müzesi, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın son yıllarda açtığı Ahmet Hamdi Tanpınar, Karacaoğlan, Ahmed Arif, Erzurumlu Emrah, Mehmet Akif Ersoy, Evliya Çelebi müze kütüphaneleri gibi kurumların standartları yükseltilmeli. Öte yandan Türkiye Yazarlar Sendikası Edebiyat Müzesi ve Yazın Belgeliği gibi sivil, özel, bağımsız, özerk kültürel ve sanatsal kurumların oluşmasına imkân tanınmalı, hatta sayılarının artması için özendirilmeli.
    Nihayetinde devlet, buyrukçu yaklaşımlardan kurtulmalı, sivil kurumlar da salt hükümetlerden medet ummadan ayakta kalmanın yollarını aramalı. Ne de olsa bazı hastalıklarla bir şekilde yaşanır ama bazı ilaçlar öldürücüdür.

GÜNLÜK
Ekrem Işın - Rûznâme (Ocak-Şubat, 2004)

KAPAK
Bir Karşılaştırma
Sezer Duru - Franz Kafka / İlk Metinler-Robert Walser / Öyküler

ŞİİR
Nihat Ziyalan - Hava Raporu
Ebubekir Eroğlu - Arada 2, Karşılık Veriyor Şehir
Ali Asker Barut - Ayın ve Güneşin Şairi
Osman Özçakar – Bahçe, Hırsızlar, Tungsten Ampuller
Arif Erguvan - Bundani
Süleyman Unutmaz – Enjeksiyon, İstanbul hâtırası, İstinye Park, Şiir Gecesinde Şairler
Efe Murad – Düve, Dünya Yeter Değil, Domuzlar, Sakıncayı Bırak, Satori

ŞİİRSEL
Demir Özlü - Adakale Sokağı’nın Çocukları
Şükran Yücel - Bir şair kaç kere ölür?
Bâki Asiltürk - Gülten Akın Şiiri: İnsanı Tüm Gösteren Ayna

ÖYKÜ
Adnan Özyalçıner - Asri Kundura Mağazası
B. Nihan Eren - Hasır
Şenay Eroğlu Aksoy - Çukur
Kadire Bozkurt - Cinsi Latif
Ozan Çınar - Nano Öyküler
Aras Keser - Beni Geri Kalmış Ülkelerde Bir Başıma Bırakma

DENEME
Uğur Kökden - Erasmus’un Evinde
Serdar Rifat Kırkoğlu - Sonunda Yatağını Bulan Irmak - II

SÖYLEŞİ
Selçuk Orhan - Mehmet Erte - Pot (Dördüncü Bölüm)

SANDIKTAN
Jülîde Gülizar - İlhan Usmanbaş ile yirminci yüzyıl müziği üstüne (Hazırlayan: Taner Özmen)

BABİL KULESİ
Yiğit Bener - Orhan Suda’nın Son Konseri
Yiğit Bener - Bir Ömrün Kıyılarındaki Sözlük
Gülnihâl Gülmez - “Ömür Törpüsü” Bir Sözlük İçin Birkaç Söz
Doğan Yarıcı - “Yazarken, okur hiç de umurumda değil açıkçası” Söyleşi: Şenay Eroğlu Aksoy
Dilek Çağlayan - İs Odası
Tunç Tayanç - Orhan Kemal: Sorular, Yanıtları ve Bir Açıklama

BİR KİTABIN HİKÂYESİ
M. Şeref Özsoy - İki birinci baskı

GÜZEL SAYFA
Mehmet Can Doğan - Türk Edebiyatının ilk “Bestseller”ı Çalıkuşu ve Resimlenmesi
Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.
* E-posta adresiniz hiç kimseyle paylaşılmayacaktır.