Dünyalar İçin Dünyalar Açan Sanat ve Kültür

PAYLAŞ
YORUM YAZ
İçindekiler

1974’TEN BERİ KESİNTİSİZ YAYIMLANMAKTA OLAN SANAT DÜNYAMIZ’IN BU SAYISINI KARAKÖY’DEKİ GEÇİCİ MEKÂNIMIZDA TAMAMLADIK. BİR SONRAKİ SAYIMIZI GALATASARAY’DAKİ ESKİ İKAMETGÂHIMIZDA, AMA BU SEFER TAMAMEN YAPI KREDİ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK’A ADANMIŞ, YEPYENİ BİNADA HAZIRLAMIŞ VE YAYIMLAMIŞ OLACAĞIZ.

EDİTÖRDEN

  • Dünyalar İçin Dünyalar Açan Sanat ve Kültür – Mine Haydaroğlu

    1974’TEN BERİ KESİNTİSİZ YAYIMLANMAKTA OLAN SANAT DÜNYAMIZ’IN BU SAYISINI KARAKÖY’DEKİ GEÇİCİ MEKÂNIMIZDA TAMAMLADIK. BİR SONRAKİ SAYIMIZI GALATASARAY’DAKİ ESKİ İKAMETGÂHIMIZDA, AMA BU SEFER TAMAMEN YAPI KREDİ KÜLTÜR SANAT YAYINCILIK’A ADANMIŞ, YEPYENİ BİNADA HAZIRLAMIŞ VE YAYIMLAMIŞ OLACAĞIZ.

    İSTANBUL’UN, HATTA TÜRKİYE’NİN BELKİ DE EN TANINMIŞ VE EN ÇOK ZİYARET EDİLEN CADDELERİNDEN BİRİ OLAN İSTİKLÂL CADDESİ ÜZERİNDE, ÇOK ÖNEMLİ BİR MEYDANIN VE OKULUN, GALATASARAY LİSESİ’NİN YANINDA YAPI KREDİ KÜLTÜR SANAT ÜLKEMİZİN, BU TOPRAKLARIN VE DÜNYANIN GEÇMİŞTEN BUGÜNE KÜLTÜREL VE SANATSAL ÜRETİMİNİ TAKİP EDEREK SUNMAYA VE ARAŞTIRMAYA, GELECEĞİ İÇİN KATKIDA BULUNMAYA, KÜLTÜRLERİN HER ZAMAN İÇ İÇE GEÇEN ÖZELLİKLERİNİ, DİNAMİZMİNİ OKURLARA VE SANAT İZLEYİCİLERİNE ULAŞTIRMAYA DEVAM EDECEK.

    HER ZAMAN OLDUĞU GİBİ SANAT DÜNYAMIZ’IN BU SAYISI DA SÖZ KONUSU DİNAMİZMİ VE İÇ İÇELİKLERİ YANSITIYOR: “BELLEK/EMEK” DİZİSİNDE NAZLI PEKTAŞ’IN SON KONUĞU MİMARLIK TARİHÇİSİ AFİFE BATUR’UN HAYATI VE ÇALIŞMALARI KÜLTÜR VE SANATIN NE ANLAMA GELDİĞİNİ BİRE BİR ANLATAN BİR ÖRNEK. COLLECTIVE ÇUKURCUMA’NIN İSTANBUL’DA VE BERLİN’DE KİTAPLA, OKUMAKLA, SERGİ AÇMAKLA İLGİLİ ÇALIŞMALARI; FERHAT ÖZGÜR’ÜN KÖLN’DE PLURIVERSALE PROGRAMINDAKİ KATKILARI VE SERGİSİ; ELİF KAMIŞLI’NIN BRITISH COUNCIL TÜRKİYE EKİBİ VE BRITISH COUNCIL SANAT KOLEKSİYONU’NDAN ESERLERLE HAZIRLADIĞI SANAL SERGİ “GEÇEN GECE BİR RÜYA GÖRDÜM”; RAHMETLİ YÜKSEL ARSLAN’IN SANATÇI, VE RAHMETLİ SEZER TANSUĞ’UN YAZAR OLARAK İLİŞKİLERİ VE DOSTLUKLARI; GENÇ SANATÇI HASAN ÖZGÜR TOP’UN ÜRETİMİ; FRAGMENTATION DİZİMİZİN 30. KONUĞU ALİ ÜNAL-FIRAT İTMEÇ İKİLİSİ ORTADOĞU KOLEKTİFİNİN “ESASLI KEDERLER İÇİNDE GENÇLİĞİMİZ” PROJESİ BU SAYIDA YER ALAN HEYECAN VERİCİ, MERAK UYANDIRICI, DÜŞÜNDÜRÜCÜ, İLHAM VERİCİ KONULAR ARASINDA.

    DÜNYALAR İÇİNDE DÜNYALAR AÇAN SANATA VE KÜLTÜRE ADANMIŞ HAYATLARA, VERİLEN TÜM EMEKLERE SAYGIYLA ÇALIŞMAYA DEVAM…

  • Mimarlık Tarihimize Bir Armağan: Afife Batur - Nazlı Pektaş - Afife Batur

    Türkiye’de mimarlık tarihi yazını alanında elinizi attığınız pek çok kitapta Afife Batur ile karşılaşmak, sürekli çalışan bir bilim insanıyla; ailesiyle, gençliğiyle, nefesiyle karşılaşmaktır.

    Prof. Dr. Afife Batur araştırma heyecanı ve tutkusu hiç bitmeyen bir bilim insanı.

    Akademik kariyerine İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde Mimarlık Tarihi ve Restorasyon Kürsüsü’nde başlayan Batur, genç bir akademisyen olarak önce Osmanlı klasik döneminde “Strüktür ve Biçim” gibi mimarlığın kavramsal içeriğini tartışan çalışmalar yapar. Sonrasında araştırmalarına 19. yüzyıl mimarisinin yaşayan örnekleriyle devam eder.

    İstanbul’u incelemeye başlar. Mimarlık tarihi alanında kentlerin bugün de ayakta olan mirası Batur’un geç dönem çalışmalarının ana konusu olacaktır. Kentler mimari birikimleriyle hafıza mekânlarıdır ve Batur için mimari, kentin kimliğini oluşturur.

    Bugün İstanbul mimarisi hakkında bildiklerimizin kaynağı, çocukluğundan itibaren okumayı ve öğrenmeyi kendisi bilmiş ve hâlâ öğrenen ve öğretmeyi hiç bırakmayan bir insanın yaşamında ardına kadar açık olan kapıdan bize akanlardır. Söyleşimizde okuyacağınız yaşam öyküsü içinde yer alan çalışma alanları kitap olduğunda Batur’un duyduğu tarifi zor heyecan, işini sevgiyle yapmasında saklıdır. Kitapların biri bitmeden diğeri hakkında çalışmaya başlaması Afife Hanım’ın çalışma azmi ve mesleğine duyduğu inancın tezahürüdür.

    “Bellek Emek” dizimizin son konuğu Afife Batur, kendini mesleğine ve eğitime adamış çalışkan ve disiplinli bir Cumhuriyet kadını. Bursa’da geçen ilk gençlik yıllarının ardından   başlayan mimarlık eğitimini, İstanbul’u, mimarlık tarihini ve projelerini konuştuk.

    Devamı bu sayıda...
Attar’ın RehberliğindeTez-Antitez-Sentez - Naz Uğurlu
57. Venedik Sanat Bienali’nden Notlar - Nazlı Pektaş
Venedik Bienali 2017’de Almanya Pavyonu ve Kore Pavyonu - Burcu Uğuz
Ferhat Özgür ile söyleşi - Mine Haydaroğlu - Ferhat Özgür
  • Yazı Tuhaflaşınca - Cansu Nur Şimşek

    Zeynep Beler’in Zilberman Gallery’nin proje alanı Zilberman Projects–İstanbul’da yer alan sergi “Yazı Kalır” isimli proje sergisindeki neon çalışması cümle, çağrışımlarla örülü, çok taraflı ve çok katmanlı anlam kurguları üzerine kalem kırdırtacak bir sergi. Çok taraflı olması, yazının sahibinin ne yazmış olduğuna dair öznel fikrinin ve ucu açıklığının yanında okuyucuya anlam üretkenliği ve türetkenliği görevini üstlendirmesi ile ilişkili olurken, çok katmanlı olması ise metinlerarasılığa ve yeni bağlantılara yol açmasıyla ilintili.

    Sahte bir yazma türü olan asemik yazıdan çıkış noktasını alan işin, okuyabilen ve yazabilen tek canlı olan insanı (alt küme: yapay zekâlar), yaratıcı düşünmeyi, başlı başına yazma eylemini ve –Freudyen bir yorumla, yazmanın rahatlama ve yüzleşme gibi âdetlerin gerçekleşmesine yardımcı olduğunu akılda tutarak– toplumdaki yüzleşememe travmalarını sorgulamak için verimli ve yerinde olduğunu söyleyebiliriz. Yazı, bir yaratma alanı açarak onarıcı bir işlev görür. Gerçeklikle muhayyelin bağını kurgular. Yıkıcı dürtüler, zorlanmalar yazı ile ayıklanır ve aydınlanır.

    Devamı bu sayıda...
Hasan Özgür Top - Kültigin Kağan Akbulut
FragMENtaTION 30 - Ali Ünal - Fırat İtmeç
  • “Geçen Gece Bir Rüya Gördüm” sergisi üzerine Elif Kamışlı ve Su Başbuğu ile söyleşi - Mine Haydaroğlu - Su Başbuğu- Elif Kamışlı

    Mine Haydaroğlu: British Council Koleksiyonu’ndan bir seçkiyle hazırladığınız “Geçen Gece Bir Rüya Gördüm” başlıklı serginiz birkaç bakımdan heyecan verici: İnternet üzerinden erişilebilir olması. Önemli bir koleksiyondan parçalar sunması. Akıcı ve çekici anlatımı. Bu serginin spesifik konseptine girmeden önce, bu tür sergi yapma fikrinin nasıl doğduğunu ve amaçlarını biraz anlatır mısınız?

    Su Başbuğu: British Council olarak dijitalin global ölçekte ne kadar önem kazandığını bir süredir takip ediyoruz. Yaptığımız her projede muhakkak bir dijital ayak kurgulamayı ve etkinliğimize/sergimize gelemeyenlere de ulaşmayı hedefliyorduk. Bunun ilk örneğini aslında 2015 yılında Pera Müzesi ve Cer Modern’de yaptığımız ve yine British Council Koleksiyonu’ndan Türkiye’ye getirdiğimiz “Grayson Perry: Küçük Farklılıkların Kibri” sergisi ile yaptık. Sergi İstanbul ve Ankara’da seyirci ile buluşurken, yaklaşık 45.000 kişi sergileri gezdi, hazırladığımız sanal sergiyi ise 150.000 kişi ziyaret etti. Dijitalin Türkiye’de gücünü ve yansımasını aslında en iyi orada fark etmiş olduk ve bu çerçevede odağımızı dijital projelere yönlendirerek ve çalışma başlıklarını daha kapsayıcı, inovatif ve farklı seslere odaklayan bir programlama geliştirmeye doğru yöneldik.

    Müzik alanında global, inovatif dijital bir projeye ev sahipliği yaptık “Mix the City” (www.mixthecity.com). “Mix the City” İstanbul’dan 12 müzisyeni, Kutiman’ın müzik küratörlüğünde sanal bir platformda topladık. Site ziyaretçileri bu 12 müzisyenin kısa kliplerinden kendi İstanbul mikslerini yaratabiliyorlar. Platformun global ölçekteki başarısından sonra Tel Aviv ve İstanbul şehirlerine, Balkanlar, Moskova, Mannheim, Hamburg, Mumbai, Delhi şehirleri eklendi. Yakın zamanda Hindistan’dan 2 şehir ve Afganistan da sisteme eklenecek. Nihai amacımız bütün bu şehirlerin birbirine mikslenebileceği bir altyapı kurmak ve ziyaretçilerden dünya mikslerini hazırlamalarını istemek.

    Devamı bu sayıda...
İki Kadim Dost: SezerTansuğ ve Yüksel Arslan - Ömer Faruk Şerifoğlu
Mine Kaplangı ve Naz Cuguoğlu ile Collective Çukurcuma Üzerine Söyleşi - Mine Haydaroğlu - Naz Cuguoğlu - Mine Kaplangı
Güler Kutluk’un Resimlerine Felsefi Bir Bakış Aç - Tufan Erbarıştıran

 

Abone olmak için idealdergi@idealkultur.com adresine mail atabilir ya da 05559811838 - 02125288541 numaralı telefonları arayabilirsiniz.

* E-posta adresiniz hiç kimseyle paylaşılmayacaktır.