- A-Z
- KONU DİZİNİ
- Cogito
- Çizgi Roman
- Delta
- Doğan Kardeş
- Ansiklopedi
- Bilim
- Çocuk Çizgi Roman
- Deneme
- Destan
- Dünya Klasikleri
- Efsane
- Eğitim
- Etkinlik
- Gençlik
- Gezi
- Hikâye-Öykü
- İlkgençlik
- Klasik Dünya Masalları
- Masal
- Mitoloji
- Modern Dünya Klasikleri
- Okul Çağı
- Okul Öncesi
- Oyun
- Resimli Öykü
- Resimli Roman
- Resimli ve Sesli
- Roman
- Romandan Seçmeler
- Röportaj
- Seçme Denemeler
- Seçme Öyküler
- Seçme Parçalar
- Seçme Röportajlar
- Seçme Şiirler
- Seçme Yazılar
- Şiir
- Edebiyat
- Anı
- Anlatı
- Biyografi
- Deneme
- Derleme
- Eleştiri
- Gezi
- Günce
- İnceleme
- Libretto
- Mektup
- Mitoloji
- Modern Klasikler
- Otobiyografi
- Oyun
- Öykü
- Polisiye-Gerilim
- Roman
- Senaryo
- Söyleşi
- Yaşantı
- Yazılar
- Genel Kültür
- Halk Edebiyatı
- Masal
- Kâzım Taşkent Klasik Yapıtlar
- Koleksiyon Kitapları
- Lezzet Kitapları
- Özel Dizi
- Sanat
- Kare Sanat
- Sergi Kitapları
- Şiir
- Türk Şiir
- Tarih
- XXI. Yüzyıl Kitapları
- Sosyoloji - Sağlık
- TEKRAR BASIMLAR
- YENİ ÇIKANLAR
- ÇOK SATANLAR
Soğuğa Açılan Kapı
-
Kategori:
Şiir -
Yazar:
Şavkar Altınel -
ISBN:
978-975-08-4947-3 -
Sayfa Sayısı:
163 -
Ölçü:
13.5 x 21 cm -
YKY'de İlk Baskı Tarihi:
Kasım 2003 -
Tekrar Baskı Sayısı / Tarihi:
3. Baskı / Mart 2021
"Bu parlak kitap Türkçede şiir üzerine yazılmış en iyi, en okunaklı iki kitaptan biri."
Orhan Pamuk
Şavkar Altınel'in şiirimize egemen olan eğilimlere bilinçli olarak sırt çevirmiş gibi duran, yalın, anlatımcı şiirleri gibi şiir hakkındaki yazıları da yıllardır hem ilgi, hem de tepki uyandırıyor. Bu yazılarla ilk kez karşılaşıyorsanız; siz de belki Altınel'e katılacak, belki öfkelenecek, ama her aşamada kendinizi, alıştığınız görüş ve değerlendirmelerinizi yeniden gözden geçirmek zorunda kalırken bulacaksınız. Soğuğa Açılan Kapı yalnız şiirle ilgilenenlerin değil, genel olarak edebiyat (ve hayat) konusunda düşünmek isteyenlerin okuması gereken bir kitap.
Giriş
Bu kitap on yıldan uzun bir zaman dilimi içinde şiir üstüne değişik tarihlerde, değişik amaçlarla yazdığım yazılardan oluşuyor. İçlerinde kuramsal nitelikli yazılar ve şiir okuyabilecek kadar iyi bildiğim iki dil olan Türkçe ve İngilizce yazmış çeşitli şairlerle ilgili yorum ve değerlendirmeler olduğu gibi, kitap tanıtma yazıları, söyleşiler ve soruşturmalara verdiğim cevaplar da var.
Bu çeşitliliğe karşın bütün bu metinlerin temelde aynı düşüncenin çevresinde döndüğüne inanıyorum. Bu düşünce gerçek şiirin, moda tezlerin aksine, “sözcükler”den, “gelenek”ten ya da biçimsel “deneme” ve “arayışlar”dan değil, ancak şairin şiirin ötesinde yatan gerçekliğe, yani kısacası yaşadığı hayata gösterdiği tepkiden kaynaklanabileceği şeklinde özetlenebilir. Bundan da, iki yüz yıl önce şairi doğrudan doğruya hayatın ortasına yerleştiren Romantizmin günümüzün alabildiğine yeni ve “radikal” olmaya çalışan, modernist kökenli akımlarından gerçekte çok daha radikal olduğu sonucunu çıkarabiliriz. Dolayısıyla, bu yazılar temelde Romantiklerin şiire yaklaşımını paylaşan, ama aynı zamanda da zorunlu olarak onlardan çok daha kuşkucu ve “mesafeli” olacak kadar “çağdaş” olan bir şair ve okurun kendisiyle, çağıyla ve (modernizmi, son derece yüzeysel bir şekilde de olsa, kolaylıkla benimsemesine karşın) Romantizmin temelinde yatan kişisel hayat ve deney anlayışını hiçbir zaman gerçekten benimseyememiş olan Türk şiiriyle hesaplaşması olarak alınabilir.
Şairi, soğuk ve karanlık bir gecede savunmasız birisini acımasızca kapı dışarı edercesine, hayatın ortasına bırakıveren Romantikler gibi ben de bu kitabı elinde tutan okuru bir an önce bu yazıların ortasına bırakmak istediğimden bu “Giriş”i daha fazla uzatacak değilim. Her yazının sonunda ilk olarak yayımlandığı tarihi ve yeri belirttim. Burada son olarak yalnızca, yıllar boyunca bana sayfalarına açarak şiir üstüne yazabilmemi sağlayan bütün bu yayın organlarının editörlerine duyduğum borçluluğu vurgulamak istiyorum.
Berkhamsted
Mayıs 2003