- COGİTO
- KİTAP-LIK
-
SANAT DÜNYAMIZ
- Sayı 202 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 201 Gözlerimizi Kaçırmadan
- Sayı 200 Popüler Olan Üzerine
- Sayı 199 Atlaslar, Melekler, Hafızalar
- Sayı 198 Sanat Dünyamız ELLİ YAŞINDA
- Sayı 197 Ev: Neresi?
- Sayı 196 Bir 100 Yıl Listesi Denemesi
- Sayı 195 İnisiyatif Almak
- Sayı 194 Güneşli Günlerden
- Sayı 193 Saat Kaç?
- Sayı 192 Kesişimsellik ve Sanat
- Sayı 191 Direnişin Zihni
- Sayı 190 Bir Arada Olmak
- Sayı 189 Bienaller Mevsimi
- Sayı 188 Bir Varmış Bir Yokmuş
- Sayı 187 Müzeler / Hafızalar
- Sayı 186 Kültürün Tarihi
- Sayı 185 Mesafenin Politikası
- Sayı 184 Şehirlerin Katmanları
- Sayı 183 Anıtlar Düşerken
- Sayı 182 Sanata ve Sanatın Bağlarına Dair Her Şey
- Sayı 181 Sanatın Hayatta Kalma Yolları
- Sayı 180 Bugüne Bakma Sanatı
- Sayı 179 Teneffüs
- Sayı 178 Özen ve İhtimam
- Sayı 177 Geleceğe Eskizler
- Sayı 176 Bağlar ve sesler üzerine
- Sayı 175 Baharın Gelişiyle
- Sayı 174 Performansın Dönüşümü
- Sayı 173 “Sanat Dünyamız”, tarihin ve bugünün etkileşimlerinin izinde
- Sayı 172 Antroposenle Birlikte
- Sayı 171 Tutuşmuş Dünyamızda Sanatın Yöntemleri
- Sayı 170 Merakımızı Sürdürmek Üzerine
- Sayı 169 Zihnimizi Açan, Merakımızı Besleyen Sanat
- Sayı 168 Sanat Dünyamiz 45. Yayın Yılına Girdi
- Sayı 167 Günsel Renda: Türkiye Sanatı Tarihinde Zarif, Çalışkan, Üretken Bir Bilim Kadını ve Samimi Bir Hoca
- Sayı 166 Her Güne Bir Soru
- Sayı 165 Sanatta duygu, düşünce...
- Sayı 164 Sanat, Kütüphane, Bilim
- Sayı 163 Hissiyat
- Sayı 162 Sanata Bakışlar
- Sayı 161 2017 İzlenimleri
- Sayı 160 Meydana, İnsanlığa Açılan Kucak
- Sayı 159 Dünyalar İçin Dünyalar Açan Sanat ve Kültür
- Sayı 158 İlham Vermek, İlham Almak...
- Sayı 157 Sanatın Meselesi: Her Şey
- Sayı 156 İlk Sergiler - Bir Seçki
- Sayı 155 Kavramlar ve kategoriler derken...
- Sayı 154 Uçsuz bucaksız ilgi alanı
- Sayı 153 Kaybolan, kaybettirilen kavramların peşinde
- Sayı 152 Öteki kim, sahici ki?
- Sayı 151 Ortak ve Kalıcı Olan Değerler
- Sayı 150 Bienallerin Ardından
- Sayı 149 14. İstanbul Bienali
- Sayı 148 Yoğun Bir Döneme Girerken
- Sayı 147 Sanat Eğitimi Yeniden
- Sayı 146 Sanatın Kaydını Tutmak
- Sayı 145 Sanatı Anlamak
- Sayı 144 Yeni Yıl Demeti
- Sayı 143 Dünya Savaşının Sanata Yansımaları
- Sayı 142 Sanat Hayatı Değiştirir
- Sayı 141 Sürrealizm'den Kalan İzler
- Sayı 140 Dünden Bugüne Sürrealizm
- Sayı 139 Kitapla Sanatın Ebedi İlişkisi
- Sayı 138 Yılbaşı Notları
- Sayı 137 Bianeller ve Büyük Sergiler Dosyası
- Sayı 136 Çoğul Anlatım
- Sayı 135 Fotoğraf Nerede Biter? 0.2
- Sayı 134 Mevsimlerle İstanbul
- Sayı 133 Anılarımızda
- Sayı 132 Yapacak Çok Şey Var
- Sayı 131 Postanarşizm ve Güncel Sanat
- Sayı 130 Güncel Durum
- Sayı 129 Sanat Dünyasında Yedi Gün’den Alıntı
- Sayı 128 Metin Okuma Disiplini
- Sayı 127 Çağdaş Sanat, Basılı Yayınla Buluşuyor
- Sayı 126 Yıl Sonu Notları
- Sayı 125 Kanıt: Eserlerin Kendileri
- Sayı 124 Eşiksel Geçişler
- Sayı 123 Bulanık Suları Arındırmaya Çalışıyoruz...
- Sayı 122 Bir iki üç...
- Sayı 121 Bütünsel Yapıt: Gesamtkunstwerk
- Sayı 120 Hikâyeler ve Beklentiler
- Sayı 119 Sanatın Işığında Ali Can Ertuğ
- Sayı 118 Bir Yıllık Bilanço
- Sayı 117 Sanat İçin Alan
- Sayı 116 Tate Modern / Arter - Sanat İçin Alan
- Sayı 115 Sanatta Güzel Beden
- Sayı 114 Kaynak ve Platform
- Sayı 113 Hayvanlar / Hayvansı Güçler Âlemi...
- Sayı 112 Dinamikler
- Sayı 111 Japonya'da Sanat
- Sayı 110 Text Art (Yazı Sanat)
- Sayı 109 Çökerken Yükseliş (1880-1920)
- Sayı 108 Avrupa'nın Bienali Manifesta
- Sayı 107 Bir Beden Dili: Giyim Kuşam
- Sayı 106 Kıpkırmızı!
- Sayı 105 Uzakdoğu'dan Çizgi Roman: MANGA
- Sayı 104 Kısa ve Acımasız mı? Video Art
- Sayı 103 İçerdeki Dünyalar: Koleksiyon
- Sayı 102 Yaşayan Opera Yaşasın Opera!
- Sayı 101 Kırılmanın Öncesinde: Cézanne
- Sayı 100 100. sayıda 32 yaşında
- Sayı 99 Sanatın Merkezi... Nerede?
- Sayı 98 "Bir Kitapta Resim Şart"
- Sayı 97 Ezoterizm ve Sanat
- Sayı 96 Katılımcı Sanat
- Sayı 95 Yapıt Okumaları
- Sayı 94 Belge(sel)den Kurmacaya
- Sayı 93 Kirpi Tilki'ye Karşı: Schönberg, Stravinski
- Sayı 92 Kuram Sanatın Peşini Bırakmaz!
- Sayı 91 Sanat Tarihi Nasıl Yazılır?
- Sayı 90 Eureka!
- Sayı 89 Ulus Sanatla Kurulur mu? Cumhuriyet (1923-1933)
- Sayı 88 Türk Resmi İçin Bir Müze Denemesi
- Sayı 87 Le Corbusier’den Türkiye’ye
Sanatta duygu, düşünce...
Sanatta duygu, düşünce...
-
Sayı:
165 -
Dönem:
Temmuz - Ağustos 2018
"Sanat Dünyamız" her zaman dopdolu...
165. sayı çıktı:
Neş’e Erdok; Ayşegül Kurtel; Yoğunluk İnisiyatifi; Sadberk Hanım Müzesi İhtisas Kütüphanesi; Sinan Logie; N. Toros Mutlu ve daha birçok sanatçı ve sanat konusu Temmuz-Ağustos 2018 sayısında.
Neş’e Erdok
Neş’e Erdok’un “Zaman Kuşu” başlıklı sergisi Bozlu Art Project Mongeri Binası’nda 3 Nisan-9 Haziran 2018 tarihleri arasında izlendi. Oğuz Erten’in kaleme aldığı kitap “Zaman Kuşu: Neş’e Erdok’un Yaşamı ve Sana””ı da Bozlu Sanat Yayınları’ndan çiktı. Özgenur Geris, Neş’e Erdok ile sergi ve kitap üzerinden bir söyleşi yaptı.
Ayrı bir yazıda, Mehmet Ergüven sanatçı hakkında derinlikli bir okuma gerçekleştirdi.
Mekânda “y o ğ u n l u k”
İsmail Eğler, Nil Aynalı Eğler ve Elif Tekir tarafından 2013 yılında kurulan Yoğunluk inisiyatifi, sanat etkinliğinin mekan ile ilişkisi üzerine odaklanan çalışmalar yapıyor. Yoğunluk’un bazı kavramlar üzerine düşüncelerini İsmail Eğler kaleme aldı.
Theaster Gates – “Siyah Meryem”
İstanbul Bienali Sergi Yöneticisi Elif Kamışlı, ABD’li sanatçı Theaster Gates’in Heybeliada’daki performansını şu sırada İsviçre’de Kunstmuseum Basel’de büyük ilgi gören “Siyah Meryem” sergisine bağlayan, aynı zamanda da sanatçının genel sanat anlayışını ve etkisini yansıtan serüveni kaleme aldı.
“Soğuk Soğuk Sergi Gezmek - 2”
Süreyyya Evren “Soğuk Soğuk Sergi Gezmek” başlıklı dizisinin ikincisinde Türkiye’den ve yurtdışından beş sanatçının solo sergilerini yorumladı:
Pınar Öğrenci, “Un Peso”, Bilsart; Volkan Aslan, “Beni Vur! Beni Onlara Verme!”, Pi Artworks İstanbul; Leyla Gediz, “Anagram”, Orange Juice; Kevin van Braak, “Pressing Matters”, Framer Framed ; Catherine Christer Hennix “Traversée Du Fantasme”, Stedelijk
Sadberk Hanım Müzesi İhtisas Kütüphanesi
“Sanat Dünyamız” bu sayıdan itibaren sanat kütüphaneleri üzerine yeni bir dizi başlatıyor. Yapı Kredi Araştırma Kütüphanecisi Yücel Manyas’ın hazırladığı bu dizide ülkemizin dört bir yanından kütüphanelerin yöneticilerinden koleksiyonları ve çalışmaları hakkında bilgiler alacağız, görüşlerini sunacağız. Dizinin ilk konuğu Sadberk Hanım Müzesi İhtisas Kütüphanesi yöneticisi İsmail Bakar.
“İlk Raunt”
Banu-Hakan Çarmıklı Koleksiyonu’ndan eserlerle 6 Mart-12 Mayıs tarihleri arasında Galata Rum Okulu'nda gerçekleştirilen “İlk Raunt” sergisini Kültigin Kağan Akbulut kaleme aldı.
Ayşegül Kurtel ile Söyleşi
K2 Güncel Sanat Merkezi’nin ve güncel sanat trienali “PORTIZMIR”in kurucu direktörü Ayşegül Kurtel PORTIZMIR4’ü, hedeflerini ve son dönem çalışmalarını anlattı.
Doğu Batı Paradoksu
Bu sayıda K2 Güncel Sanat Merkezi’nin kurucusu Ayşegül Kurtel ile yapılan söyleşinin konularından PORTIZMIR Güncel Sanat Trienali, Refa Emrali’nin yazısına da esin kaynağı oldu.
Mardin’in İçinde Mardin’den Öte
Bu yıl 4 Mayıs- 4 Haziran tarihleri arasında yapılan 4. Mardin Bienali’ni Nazlı Pektaş değerlendirdi.
“Siyah Gürültü” sergisi
Tuğçe Arslan, 9 Eylül – 23 Aralık 2017’de Akbank Sanat’ta Işıl Önol ve Ekrem Ertan küratörlüğünde açılan “Siyah Gürültü' sergisini değerlendirdi.
Siyah-Beyaz “Topoğrafya Örnekleri”
T. Onur Çimen; mimar, akademisyen, sanatçı Sinan Logie’nin Ankara’da 11 Mayıs -11 Haziran 2018 tarihleri arasında Galeri Siyah Beyaz’da açılan “Topoğrafya Örnekleri” sergisini yorumladı.
Nur Özalp’ın Asamblajları
Şair, yazar Gültekin Emre sanatçı Nur Özalp’ın asamblajlarını yorumladı.
fragMENtaTION dizisi no 36: N. Toros Mutlu’nun “Blank Verses - I” projesi
“Sanat Dünyamız”ın Necmi Sönmez küratörlüğünde süregelen fragMENtaTION dizisinin bu sayıdaki konuğu N. Toros Mutlu oldu. Sönmez projeyi anlatırken şöyle yazıyor:
- Sanatta duygu, düşünce... – Mine Haydaroğlu
BİR SANAT ESERİ, YAPITI, ÇALIŞMASI -HANGİ TANIMI TERCİH EDERSENİZ EDİN- ONU YAPAN SANATÇININ DÜŞÜNCESİNİ VE DUYGUSUNU ÖNEMLİ ÖLÇÜDE YANSITMAZ MI? SANATSAL İFADESİNİ GÜÇLENDİREREK BİRTAKIM HALLERİ FARKLI BİR ŞEKİLDE ORTAYA KOYAN VEYA KOYDUĞUNA İNANILAN/İNANAN KİŞİ, KİŞİLİĞİNİ İYİCE ARKAPLANA ATSA, SAKLASA, TÖRPÜLESE BİLE HER HALÜKÂRDA KENDİNİ DE SERGİLEMİYOR MU? SANATÇININ KAFASINDAKİLERİ VE DUYGULARINI HEM ESERİNDEN HEM DE KENDİSİNİN DURUŞUNDAN ANLAMAK MÜMKÜN DEĞİL Mİ?
SANATÇILAR ESERLERİ KADAR DİKKATE DEĞERLER.
BİR SANATÇIYI BİRAZ ARAŞTIRMA YAPIP FARKLI AÇILARDAN BAKARAK DEĞERLENDİRDİĞİNİZDE VE ORTAYA KOYDUĞU ÇALIŞMASININ DA KATMANLARINI ÇÖZÜMLEDİĞİNİZDE KOCAMAN BİR DÜNYAYLA KARŞILAŞABİLİYORSUNUZ.
HEM YAPITIN, HEM SANATÇININ GÜCÜ, SAMİMİYETİ, KALICILIĞI; DUYGULARINI VE DÜŞÜNCELERİNİ İSTER BİLİNÇLİ OLARAK İSTER BİLİNÇDIŞILIKLA AKTARMAYI NE DENLİ BAŞARDIĞINA BAĞLI.
SAMİMİYET DERKEN, KİŞİ TAM TERSİ HALLERİ AKTARMAK İSTİYOR OLABİLİR: SOĞUK, UZAK, EMPATİSİZ VE DUYARSIZ... SOĞUK, ACIMASIZ BİR DÜNYADIR GÖRDÜĞÜ; SANATÇININ DUYGUSU DA KATI, ACIMASIZ OLABİLİR. GÖSTEREN DEĞİL HAKİKATEN İÇİNDE YAŞAYANDIR BELKİ DE.
EN TANINMIŞ ÖRNEKLERDEN BİRİ ABD’Lİ ANDY WARHOL. TÜKETİM TOPLUMUNU KENDİ BÜNYESİNDE TAŞIYAN, DUYGUSUZ VE RUHSUZ OLMAYI BİLEREK SEÇMİŞ BİRİYDİ, BÖYLECE YAŞADIĞI ATMOSFERİ, ACIMASIZLIĞI, SOĞUKLUĞU VE MADALYONUN ÖBÜR YANI OLAN DİKİZCİLİĞİ HEM KENDİSİNİN HEM SANATININ ANA ÖZELLİKLERİYDİ. “BİRİ BİZİ GÖZETLİYOR” OLGUSUNUN ÇOK FARKINDAYDI, ONAYLAYANDI.
YAKIN TEMASIN DAHA AĞIR BASTIĞI KÜLTÜRLERDE, BÜNYELERDE İSE -MEKSİKALI FRIDA KAHLO ÖRNEĞİNDEKİ GİBİ- ORTAM ENTELLEKTÜEL OLSA BİLE DUYGUSALLIK ÖNE ÇIKIYOR.
AMA ASLINDA, SARKACIN HER NOKTASINDA DUYGU DÜŞÜNCEYE AĞIR BASIYOR.
- Turuncu Sevdası - Mehmet Ergüven
TÜRKİYE’NİN ÖNDE GELEN SANATÇILARINDAN NEŞ’E ERDOK, BOZLU ART PROJECT TARAFINDAN YAYIMLADIĞI ZAMAN KUŞU / NEŞ’E ERDOK’UN YAŞAMI VE SANATI KİTABI VE SERGİSİ DİKKAT ÇEKMEYE DEVAM EDERKEN MEHMET ERGÜVEN SANATÇI HAKKINDA DERİNLİKLİ BİR OKUMA GERÇEKLEŞTİRDİ.
Portre resmi, ister sanatçının kendisi, ister bir başkası olsun, sonuçta hep aynı şeyi söyler bize: “Böyle görüyorum.” Bu noktada portrenin ayna, fotoğraf, canlı model yahut hayal gücünden hareketle resmedilmiş olması fark etmez. Neş’e Erdok’un portreleri, sınırlı sayıdaki canlı modeli bir yana bıraktığımızda, daha çok tahayyül gücü ile görsel bellek arasında salınıp durur. Öyle ki, tuval başına bakma hakkını kullanmış bir sanatçı kimliğiyle geçmesi tamamen bundan kaynaklanır. Dolayısıyla sonu gelmeyen şipşak kayıtlar yüzünden, Erdok’un gözü hep bizdedir; gerisine gelince, onlar nasılsa önceden üstlendikleri rolü oynamaya peşinen hazır figüranlardır zaten. Her örnekte aynı şeyi yapan Erdok, gerçeğin kopyasını kurmacaya çeviren mizansen ustası olarak, sessizce deneyimli oyunculara bırakır sahneyi. Daha doğrusu, resmedilmiş olmanın gereği, burada rol alan hiç kimse bizim için ayrıca oynama gereği duymaz; beden dili, belirlenen mizansendeki yerini, koşulsuz uysallığını kanıtlamak üzere almıştır çünkü.
Devamı bu sayıda...
- Mekânda “y o ğ u n l u k” - İsmail Eğler
YOĞUNLUK İNİSİYATİFİ İSMAİL EĞLER, NİL AYNALI EĞLER VE ELİF TEKİR TARAFINDAN 2013 YILINDA KURULDU. 2017’DE İSTANBUL BİENALİ’NDE YAPTIKLARI “THE HOUSE” ENSTALASYONUNUN, 2016’DA İTÜ MİMARLIK FAKÜLTESİ’NDE VERDİKLERİ “ATMOSFERLER” DERSİNİN ARALARINDA BULUNDUĞU ÇALIŞMALARLA DİKKAT ÇEKMEYE DEVAM EDİYOR. SANAT ETKİNLİĞİNİN MEKÂN İLE İLİŞKİSİ ÜZERİNE ODAKLANAN YOĞUNLUK’UN BAZI KAVRAMLAR ÜZERİNE DÜŞÜNCELERİNİ İSMAİL EĞLER KALEME ALDI, ARKAPLAN VE VİZYONLARI HAKKINDA BİLGİLENDİRDİ
aşadığımız çağın kültürünün görme üzerine inşa edilmiş olduğunu söyleyebiliriz. Ancak görünür olan bir varlığa sahiptir, görünüşe çıkmayan ise ‘yok’ hükmündedir. Sosyal medyada yoksanız yaşamıyorsunuzdur. Varsanız, kendi nesne değerinizi onu teşhir ederek inşa etmeniz gerekir. İnsanlar gibi nesneler de kendilerini teşhir edercesine size sunar. Dolayısıyla nesneler iyi aydınlatılır, parlatılır sentetik olarak güzelleştirilir. Her gün binlerce imaja maruz kaldığımız bu dünyada bir süre sonra bakılan imajların gösterge özelliğini bile yitirmiş olduğunu fark edersiniz. Gösterileni olmayan gösterenlere bakıp durulur. Gösterenler derinine inmeye izin vermez. Zaten yoktur bir derini. Muhteviyat önemsizdir. Böylelikle bir tür bölünmüşlük içine girilir. Ne kadar çok bakarsanız o kadar bölünürsünüz sanki. Bir süre sonra artık daha fazla bakmak istemez duruma gelirsiniz. İnsanlar, nesneler ve mekânlar; herşey imaj çöplüğünde eskir ve yerine yenileri gelince kaybolur gider.
Devamı bu sayıda...
Orange Juice, Kevin van Braak, “Pressing Matters”, Framer Framed, Catherine Christer Hennix, “Traversée Du Fantasme”, Stedelijk - Süreyyya Evren
Ayşegül Kurtel ile Söyleşi - Mine Haydaroğlu
Doğu Batı Paradoksu - Refa Emrali
- Sadberk Hanım Müzesi İhtisas Kütüphanesi - Yücel Manyas - İsmail Bakar
SANAT DÜNYAMIZ BU SAYIDAN İTİBAREN SANAT KÜTÜPHANELERİ ÜZERİNE YENİ BİR DİZİ BAŞLATIYOR. YAPI KREDİ ARAŞTIRMA KÜTÜPHANECİSİ YÜCEL MANYAS’IN HAZIRLADIĞI BU DİZİDE ÜLKEMİZİN DÖRT BİR YANINDAKİ KÜTÜPHANELERİN YÖNETİCİLERİNDEN KOLEKSİYONLARI VE ÇALIŞMALARI HAKKINDA BİLGİLER ALACAĞIZ, GÖRÜŞLERİNİ SUNACAĞIZ. DİZİNİN İLK KONUĞU SADBERK HANIM MÜZESİ İHTİSAS KÜTÜPHANESİ YÖNETİCİSİ İSMAİL BAKAR.
İhtisas (Araştırma) Kütüphaneleri, belirli bir konu ya da konular üzerinde uzmanlaşmış bilgi mabetleridir. Sanatın ve kitabın buluşma noktası olan sanat kütüphaneleri de ihtisas kütüphanelerinin bir parçasını oluşturmaktadır. Buradan yola çıkarak aslında birbirine çok yakın olan sanat ve kütüphane kavramlarının ortak mekânlarını Sanat Kütüphaneleri Dizisi’nde sizlerle buluşturuyoruz.
Dizinin ilk misafiri Sadberk Hanım Müzesi İhtisas Kütüphanesi.
Sanat ve müze tarihi içerisinde önemli bir yere sahip olan Türkiye’nin ilk özel müzesi Sadberk Hanım Müzesi’nin en üst katında, Boğaz’a ve dünyaya açılan penceresiyle araştırmacılarına cennetini sunan bu kütüphaneyi bir de kütüphanecisinden dinleyelim.
İsmail Bakar Beyle sohbetimiz çok zevkli geçti, umarım sizler de okurken en az bizim kadar keyif alırsınız.
Yücel Manyas: Kütüphaneniz hakkında kısaca bilgilendirebilir misiniz?
İsmail Bakar: Dilerseniz kütüphanemiz hakkında bilgi vermeden önce Sadberk Hanım Müzesi hakkında bir giriş yapalım: Müzemiz Vehbi Koç’un eşi Sadberk Koç’un anısına, kişisel koleksiyonunu sergilemek üzere 14 Ekim 1980 tarihinde ziyarete açılan Türkiye’nin ilk özel müzesidir. Sadberk Hanım Müzesi, iki ayrı yapı içinde kültür hizmeti vermektedir. Bunlardan birincisi, 19. yüzyıl sonlarında inşa edilmiş ve üslup olarak Avrupa geleneksel halk mimarisinden örnek alınarak yapılan Azaryan Yalısı’dır. Yalı, 1950’de Koç ailesi tarafından satın alınmış ve müzeye dönüştürülmesine karar verilen 1978 yılına kadar da yazlık olarak kullanılmıştır. 1978-1980 yılları arasında, Sedat Hakkı Eldem’in hazırladığı restorasyon projesinin uygulanmasıyla müzeye dönüştürülmüş ve 14 Ekim 1980 tarihinde de ziyarete açılmıştır.
İlk katta Erken İslam, Selçuklu, Eyyubi, Memlûk, Timur ve Safevi dönemlerine ait maden, seramik ve cam eserler ile Osmanlı dönemi maden, seramik eserleri, Çin ve Avrupa porselenleri sergilenmektedir. Müzenin zengin Osmanlı seramik koleksiyonu içinde yer alan İznik çini ve seramik koleksiyonu müze koleksiyonu içinde oldukça önemli bir yere sahiptir. Sergi salonlarında, 15. yüzyılın sonundan 17. yüzyılın ortalarına kadar İznik çini ve seramik sanatının gelişimi seçkin örneklerle kronolojik bir düzende izlenebilmektedir. Osmanlı seramik sanatının 18. yüzyıl - 20. yüzyıl arasındaki gelişimi ise Kütahya ve Çanakkale seramiklerinin sergilendiği vitrinlerde görülebilir. Azaryan Yalısı’nın ikinci katında, Osmanlı dokumaları, işlemeleri ve kadın kıyafetlerinden oluşan zengin koleksiyon ile Osmanlı hat ve tezhip sanatından örnekler sergilenmektedir. Ayrıca bu katta Türk gelenek ve görenekleri arasında yer alan kına gecesi, hamam ve sünnet töreni mizansenlerle ziyaretçilere tanıtılmaya çalışılmaktadır.
Devamı bu sayıda...
- Bakıştan Sese Doğru Olan Yönelimde “Siyah Gürültü” Sergisi - Tuğçe Arslan
TUĞÇE ARSLAN, 9 EYLÜL – 23 ARALIK 2017’DE AKBANK SANAT’TA IŞIL ÖNOL VE EKMEL ERTAN KÜRATÖRLÜĞÜNDE AÇILAN ‘SİYAH GÜRÜLTÜ’ SERGİSİNİ DEĞERLENDİRDİ.
1980’li yıllardan itibaren ciddi bir biçimde araştırılmaya başlanan duyusal çalışmalar, sosyal bilimler alanında gözün temel bilgi nesnesi olmasına ilişkin yeni seçenekler sunar. Bu bağlamda sosyal bilimlerde kulak ve işitme duyusuna dayalı yeni bir yazım ortaya çıkar. Ses ve işitmenin gücüne dayalı ortaya çıkan yeni pratikler, bakışın hâkimiyetini kıran yeni bir okuma biçimini gündeme getirir. Bu yazı, “Siyah Gürültü” (Black Noise) sergisi üzerinden “bakış”ın ardından gelen “işitme” duyusuna “duyular hiyerarşisi”ni kırarak odaklanmaya çalışmaktadır.
Kulak, bedeninin çevresiyle irtibatını kesmesine olanak tanımayan bir organdır. Bir şey görmek istemediğimizde gözlerimizi kapatabiliriz, ama kulaklarımızı asla tam olarak devre dışı bırakamayız. Bununla birlikte doğa asla tam anlamıyla bir sessizliğe sahip değildir, doğal devinim ve hareket olgusu, sesi daima mevcut kılmaktadır.
Bilhassa endüstriyel devrimin akabinde, doğanın çok büyük bir kısmında organik seslerin yerini makine seslerinin alması, “gürültü” teriminin negatif anlamıyla içselleştirilmesini sağlamıştır. “Gürültü” teriminin kazandığı negatif anlam, sessizliğin değerini arttırmıştır. Fakat ses ve sessizlik, şekil ve zemin olarak birbirine içkindir. Sessizlik, bir ses figürünün ortaya çıktığı zemin değildir, aksine sesin kendisi sessizliği simgeler.1 Dolayısıyla ses bir sessizlik, sessizlik de bir ses formudur. Bu bağlamda gürültü ve sessizlik birbirinin içerenidir. Bununla birlikte her ikisi de aynı derecede rahatsız edici ya da fark edilmez olabilir, çünkü sessizlik gürültüye gürültü de sessizliğe dönüşebilir.
Devamı bu sayıda...
Mardin’in İçinde Mardin’den Öte - Nazlı Pektaş
Nur Özalp’ın Asamblajları - Gültekin Emre
fragmentation 36 - Blank Verses - I - N. Toros Mutlu